De jonge vis duwt de wat oudere vis, of beter gevoede vis. Heel simpel. De jonge vis wil gaan spelen/paren en de andere vis is even aan het uitrusten of heeft er geen zin in. Niets om bang voor te zijn gelukkig!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt op paargedrag:

"Wanneer het mannetje achter het vrouwtje aan begint te jagen door het aquarium heen, weet je dat hij in de stemming is om te paren. Hij duwt hierbij steeds tegen haar buik.

Het vrouwtje keert zich dan op haar zij, tegen de planten van de vijver of het aquarium aan en het mannetje duwt haar vooruit. Dit ritueel kan enkele uren duren, maar ook een paar dagen. Het vrouwtje is niet altijd gediend van deze achtervolgingen en slaat dan ook vaak op de vlucht.

Wacht dus de paaitijd af: het perfecte moment om mannetjes en vrouwtjes goudvissen te onderscheiden."

http://goudvissenverzorgen.nl/mannetjes-en-vrouwtjes-goudvissen-onderscheiden/
8 jaar geleden
De aangevallene, de gele goudvis is duidelijk erg ziek, samengeknepen vinnen, op de bodem blijven zitten en wil zich verstoppen.
Hij heeft ook geen ronde buik, eet dus al een tijdje niet meer.
Is o.a. ziek aan de zwemblaas, hij kantelt, is niet stabiel.
Vissen bijten naar soortgenoten of vallen ze aan wanneer ze heel zwak zijn en een heel ander gedrag vertonen., uiteindelijk sterft de vis en wordt hij opgegeten, dat probeert de gevlekte goudvis nu al.
Is zeker geen paaigedrag.

Het beste is hem in quarantaine te plaatsen, want zo vindt die geen rust en krijgt hij de kans om te recupereren, is misschien besmettelijk.
Z512099
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
helemaal er mee eens, maar snel die vis er uit en apart zetten, hij is ernstig ziek. +