Hoe kan ik het duidelijkst en vriendelijkst reageren als mensen ongevraagd mijn hond aaien of roepen terwijl ik dat niet wil?

Ik ben er niet van gediend dat mensen "zomaar" mijn hond aaien, omdat hij nu eenmaal niet iedereen leuk en aardig hoeft te vinden van mij. Ik ben dan geneigd bozig te reageren, snap dat die mensen het aardig bedoelen en zij begrijpen dan weer niet waarom het niet mag.

Toegevoegd na 1 dag:
Het heeft niets met gehoorzaamheid van mijn hond te maken, want hij luistert perfect.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp nog steeds niet waarom het niet mag..
tikrit
12 jaar geleden
Is de hond er zelf ook niet van gediend of vindt hij het wel leuk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bliets; waarom zou iedereen zomaar een hond mogen komen aaien? als ik met de hond train, wil ik dat graag kunnen doen zonder gestoord te worden. Vind je het ook gewoon dat jan en alleman in de kinderwagen komen kijken en een kind aanraken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tikrit: De hond zelf vindt het leuk, maar ik wil het gewoon niet hebben, dat moet toch genoeg zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer de hond zo te trainen dat hij niet naar andere mensen toe gaat en alleen naar jou luistert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, mens wil is wet.
tikrit
12 jaar geleden
Je zei er in eerste instantie niet bij dat je de hond aan't trainen was. Nu is het duidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag je toch even? Ik aai honden heel graag, maar vraag dat altijd even of het mag. Meestal mag het wel, maar soms ook niet. Mijn eigen hond mag iedereen aaien, maar ja dat is natuurlijk mijn keus (en mijn hond vindt het leuk). Ik heb geen problemen met gehoorzaamheid of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@El0512 Een hond met een kind vergelijken? Dan kan ik je echt niet meer serieus nemen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Bliets; Ik gaf het aan als voorbeeld. Waarom zou ik zomaar willen dat iedereen mijn hond aai? Het heeft niets met gehoorzaamheid te luisteren want mijn hond luistert perfect naar mij. Ik vind het irritant als ik aan het wandelen ben en aan de overkant iemand roept omdat ie mijn hond zo leuk vindt. Ik snap dat het voor jou moeilijk te begrijpen is, maar ik denk dat alleen eigenaren van honden het snappen dat dit vervelend kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je leert kinderen toch ook als het goed is dat je niet zomaar, ongevraagd een hond mag aaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon zeggen dat hij onbetrouwbaar is en zooomaar kan gaan bijten. Er zijn vele ouders die hun kinderen dit niet leren hoor. Ik roep altijd vantevoren: HIJ BIJT!
Zelf vind ik het irritant als elke hond die je tegenkomt op mijn hondje afstormd, terwijl zij er niet van gediend is. En kwaaie koppen als je vraagt of ze hun hond bij zich willen houden. Mijn hond gaat nooit uit zichzelf naar andere honden toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap niet waarom je er een probleem mee hebt, als je hond niet uitgehaald, wat maakt het uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platjë: lees mijn reactie op Blietje hierboven, dan snap je het misschien wel. Niet iedere hond is aanhankelijk , maar dat wil niet zeggen dat ze daardoor vals zijn. Zou jij het leuk vinden als iedere willekeurige voorbijganger jou begon te aaien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen hond, en wel kinderen, en ik snap het wél. Ik leer mijn kinderen dat als ze een hond willen aaien, ze dat eerst aan "het grote mens dat bij de hond is" moeten vragen. En inderdaad, ik vind het ook heel irritant als andere mensen ongevraagd aan mijn kinderen komen, een aai over de bol in de supermarkt bijvoorbeeld, van een wildvreemde. Vind ik ook niet normaal dat mensen dat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet uit of anderen het snappen.
El0512: Ik vind jouw vraag heel duidelijk en begrijpelijk. Bliets: Natuurlijk moet je het niet met een kind vergelijken, maar ik zie toch ontzettend veel mensen die met hun hond omgaan alsof het een kindje is. Tot een jasje aan en kusjes geven en zelfs in bed slapen aan toe.... Als je het niet met een kind mag vergelijken,
vergelijk het dan met met een mooie leren tas, iets wat je eigendom is en waar je aan gehecht bent en waarvan je niet wil dat iedereen er met zijn/haar tengels aan zit.
liveisgreat
12 jaar geleden
Natuurlijk is de hond het bezit van de mens en mag de mens dan zelf ook bepalen of hij wil dat die hond geaaid wordt of niet. Ik kan me voorstellen dat als je een snoezige lieve hond hebt, mensen daarop reageren. Het raakt hen immers in het hart. Idd net zoals bij snoezige kinderen, waar mensen ook de neiging hebben om over hun kop te wrijven enz...Zelfs de zuurste pruim kan soms smelten bij het zien van een baby of schattig dier.
Het is een onbedwingbare dwang bij vele mensen om dat wat ze leuk, mooi, lief .... vinden ook aan te raken. Het is niet zomaar dat in vele musea en tentoonstellingen borden staan met "niet aanraken".
Ik moet zeggen dat ik mezelf ook soms betrap op de neiging om iets aan te raken, of met honden die buiten moeten wachten te "praten" enz... Ik denk dat ik erg zou schrikken mocht iemand me dan zeggen "helaba, dat is mijn hond, en ik wil niet dat U hem aanraakt of ertegen praat".
Anderzijds vertelt mijn dochter dat het soms haar strot uitkomt dat ze telkens opnieuw de vraag krijgt "oh , wat een lief hondje, hoe heet hij, hou oud is hij enz...". Zeker als op dagen waarop ze zich zelf niet zo goed in haar vel voelt en wat afstand wil houden van de wereld of zich moet haasten etc. (maar natuurlijk wel haar hond moet uitlaten).
Dus ergens begrijp ik het wel, hoewel ik - denk ik - er persoonlijk minder moeite mee zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honden zijn sociale wezens, waarvan veel wel houden van aandacht, aanraking en contact met anderen.
Maar omdat je hond jouw "eigendom" is, mag ie alleen jóuw aandacht en aanraking krijgen en niet zelf bepalen of ie contact met anderen wil?
Het is een levend wezen, geen tamagotchi...
Een hond vergelijken met een mooie tas, gaat echt mijn pet te boven. Ik zou denken dat als je van je hond houdt, je hem/haar het beste gunt en zijn/haar belangen vóór die van jou laat gaan. En ja, ik heb zelf ook een hond gehad, maar als anderen haar aaiden of haar aandacht vroegen, dacht ik nooit 'blijf nou eens van mijn "spullen" af', maar dacht ik 'wat leuk voor mijn lieve schatje dat er weer een nieuwe persoon is waar ze mee kan spelen', omdat ik wist hoe fijn zij dat vond (en nee, niet omdat wij haar niet genoeg aandacht gaven, ze was gewoon een socializer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je die hond maar kort aangelijnd uitlaten en niet los laten lopen.Je kan toch moeilijk tegen iedereen zeggen"Wil je even van mijn hond afblijven".

Het beste antwoord

Gewoon zeggen: Mevrouw/ meneer dit is geen AAI-HOND.
Ze kijken je dan onmiddellijk aan met een blik van "is die vals dan?"
Bij de meeste mensen is dit genoeg.

Vaak komt dan het volgende verhaal er achteraan:
Vind ze niet prettig, ze vindt vreemde mensen niet prettig. En al helemaal niet als u haar over haar kop aait. Ze heeft al eens iemand gebeten. Ze is niet vals maar ze schrikt.
Commentaar van de doordouwer: maar ik ben niet bang van honden hoor! Nee mevrouw/meneer, maar ze is wel bang van u. Wat raar, nog nooit van gehoord, ik kan iedere hond aaien....

Ik heb daar ook schoon genoeg van. Het is mijn hond, als ze het eerst nog zouden vragen is het tot daar aan toe. Maar welk recht hebben mensen om mijn hond te aaien. Geen enkel recht en daar blijf ik bij. Trouwens, mijn hond lijdt er echt aan en toch is ze goed gesocialiseerd. Het is gewoon een eenmanshond en daar hoef ik verder geen verantwoording voor af te leggen.

Dus: je hoeft niet boos te doen, maar zeg gewoon. Niet aaien, dat wil ik niet hebben. Als ze een reden willen hebben mag je het verder uitleggen, maar dat hoeft niet. Eigenlijk is het heel normaal, want een blinde-geleidehond en een hulphond mag ook niet geaaid worden. Ten eerste omdat die aan het werk is, maar ook om de band van de baas met de hond niet te verstoren. Dus zo gek is jouw eis niet.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en zo is het! ook ik heb geen aai hondd, maar als ie je kent kan je er (bij wijze van) alles mee doen. ze houdt niet van die directe benadering (hoger dan de hond, fijn recht aankijken, boven op de kop aaien natuurlijk, terwijl de hond laag kwispelt, terughoudend is, en de oren naar achter heeft HOE dom kan je zijn?) als ze netjes vragen zeg ik hoe ze haar moeten benanderen willen ze geen waarschuwend gegrom horen, en anders krijgen ze een uitbrander van me als ze 'aai maar niet' niet kunnen begrijpen. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ivana: Hehe eindelijk iemand die het lijkt te snappen wat ik bedoel! Waarom denken mensen toch dat niet elke hond aanhankelijk is maar daardoor nog niet vals hoeft te zijn?!
Ivana
12 jaar geleden
E10512, het gebeurde me vanmiddag nog in het bos. Een totaal vreemde kwam op mijn hond af met uitgestoken handen. Mijn hond week achteruit, staart tussen de poten. Vreemde liep verder op mijn hond af onder het roepen van: kom dan hier, kom eens, wat ben je een lief beest..... Gelukkig liep ze los, zodat ze in open veld achteruit kon lopen.
Ik riep: niet doen, dat vindt ze niet leuk. Toch doorgaan natuurlijk met hoge overslaande stem de hond lokken. Ik zag de paniek opkomen. Die mensen kan ik wel d.......
Nou dat laatste doe je dan niet, maar ik ben wel uit mijn slof geschoten.
Ik begrijp héél goed wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++

Andere antwoorden (9)

'Kijk uit, hij bijt' ;)

Het beste kan je ze vriendelijk vragen of zij het prettig zouden vinden als iedereen die zij tegen kwamen even hun jas of haar moest voelen. Dat jij het niet prettig vind dat jouw hond continue door iedereen geaaid wordt en of zat dat niet willen doen. Maar goed.. Het is wel een heel verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik heb liever dat u van 'm/haar afblijft",
met als vriendelijke toevoeging: "Hij/zij kan nog wel eens ongecontroleerd uit de hoek komen".....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe hem een muilkorf om, dan zullen er niet veel mensen zijn die hem nog durven te aaien ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dat is weer nadelig voor de hond, en het baasje houd blijkbaar zo veel van zijn hond, dat mensen hem niet mogen aaien ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn ook gasten die vragen: bijt hij? (nee dat is een buitenbeugel!!!) sommigen vinden het juist leuk om dan een hond te benaderen: hij kan toch niet bijten! en daarbij is het natuurlijk een belachelijk idee een hond op welke wijze dan ook te beperken omdat mensen vinden dat ze wel een hond kunnen aanhalen. kinderen weten dat ze het eerst moeten vragen, maar volwassenen hebben vaak een stukje opvoeding gemist. stukje respect ook naar de eigenaar dat niet helemaal aanwezig is.
Kijk uit hij is erg eenkennig.

Ik zou hem niet aaien als ik jou was.

Ik heb liever niet dat je hem aanhaalt.

Riempje aan is aan het werk :P

Kies maar uit, echter denk ik dat mensen graag een uitleg willen, al kan ik mij goed voorstellen dat je liever niet hebt dat iedereen aan je dier zit.

Iedereen wil ook altijd aan mijn leguanen zitten, ik zeg altijd gewoon dat ze bijten en dan blijven ze er wel van af.
Ookal zijn het schatjes en bijten ze nooit :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zegt dat je hond bijt denkt iedereen dat het een vals beest is, dus dat is geen oplossing, zeker niet als je in een wijk met families woont.
Ik zeg vaak gewoon "stel je voor dat iedereen die je tegen komt jou in de haren aait, soms wil je dat niet en met rust gelaten worden." 9 van de 10 keer hebben de mensen hier wel begrip voor.

Toegevoegd na 41 minuten:
en die 1 van de 10 die over blijft heeft dan maar mooi pech xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Een hond kan ook bijten als hij NIET vals is.
Honden kunnen bij angst vluchten, verstarren of aanvallen. Als ze zijn aangelijnd of niet weg kunnen kan de angst zo groot zijn dat ze aanvallen, maar dat maakt het nog niet tot een valse hond.
En gek genoeg krijgt altijd de hond de schuld, terwijl mensen zich ongevraagd en vaak op een totaal onhondse manier aan de hond opdringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik er mee duidelijk wil maken is simpel weg dat als je direct al zegt "de hond bijt" alleen omdat je wilt dat ie niet aangehaald wordt, mensen bang worden voor je hond. De meeste mensen denken niet direct goh mischien ligt het niet aan de hond. Nee die denken wat een (...)beest, doe aangifte en de hond moet in 80 % van alle gevallen worden ingeslapen. En het baasje waaraan het lag, ach ja die koopt een nieuwe hond....
De hond op je eigen erf houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter voorkomen dan genezen. Koop een Julius K9 tuig met 2 tekstlabels. Bijvoorbeeld:
"Niet aaien" En:
"In training" of "Ik bijt"

Ik denk dat de meeste mensen dan wel uit de buurt van je hond blijven en jullie alle ruimte geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rustig tegen de gene zeggen dat de hond er niet zomaar van houwt als ie geaaid wordt dooreen onbekend iemand dat lijkt mij toch voldoende duidelijk en netjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon duidelijk zeggen: "Niet aanraken, mijn hond houdt daar niet van." Krijg je dan een boze reactie kan je nog altijd toevoegen: "Als hij bijt, wie is er dan verantwoordelijk? Juist, het baasje! Dus het baasje beslist ook of er geaaid mag worden."

Daarmee heb je meteen je hond beschermd, want meestal houden honden er écht niet van als er over hun kop wordt geaaid. Aanraken op de schedel wil zeggen dat de persoon dominant is aan de hond. Van het baasje zal hij dit met plezier aanvaarden, maar misschien niet van een vreemde. Als het dan verkeerd afloopt heeft de hond altijd schuld.

Als er gevraagd wordt of men de hond mag aaien, en je stemt toe, laat dit dan enkel toe in de flank. Dit wordt door de hond als vriendschappelijk ervaren. Zo loop je het minste risico op een nare reactie van je hond.