Ja, lood is een lichaamsvreemd zwaar metaal.

Toegevoegd na 10 minuten:
Veel zware metalen hebben we in zeer kleine hoeveelheden nodig, mangaan , seleen kobalt en zink zijn daar bekende voorbeelden van.
Lood echter wordt in het lichaam van welk dier (of in welke plant dan ook) nergens voor gebruikt en wordt in vetweefsel opgeslagen.
Als een bepaalde grens overschreden wordt verstoort lood de zenuwwerking en andere belangrijke processen.
Daarom horen Lood , Cadmium en Kwik tot een groep metalen die we in het lichaam kunnen missen als kiespijn, zelfs tandartsen stappen massaal van amalgaam (mengsel van zilver en kwik) af omdat het klachten kan geven.
Kortom, lood is behoorlijk giftig voor alle levende wezens.
Het Romeinse Rijk is er vermoedelijk aan ten gronde gegaan, men had een loden waterleidingsysteem en men bracht wijn met loodsuiker (een loodzout met een zoete smaak) op smaak.
Mogelijk dat Nero en Caligula daarom zulke geesteszieke karaktertrekken hadden.
Lood maakt meer kapot dan je lief is!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, lood is giftig. maar;

als kind had ik een vissenbak met alleen goudvissen en daarin plantjes die ik gebundeld en verzwaard met reepjes lood in het bodemsubstraat drukte. de planten groeiden en de vissen vertoonden geen enkel negatief effect.

ik denk dat het water maar heel langzaam of misschien wel helemaal niet lood opnam.
met een tropisch aquarium zal dat vrijwel hetzelfde zijn.

Advies: als het even kan lood in je aquarium vermijden.