Ik heb al verschillende hamsters gehad (zie uitleg) maar nu wil ik er een die niet te snel is en waarmee je leuk kan spelen. Tips?

Ik heb ooit een Roborovski dwerghamster gehad, maar pas toen we ermee thuis kwamen en we de soort op internet opzochten kwamen we er achter dat dit soort eigenlijk veel te snel is om vast te houden. Dat was dus niet zo leuk. Ook heb ik een russische dwerghamster gehad, en die beet alleen maar. Heeft iemand misschien tips over een soort hamster die wel leuk is om mee te spelen/makkelijk tam gemaakt kan worden? En heeft iemand tips over wat ik waarschijnlijk fout zou hebben gedaan bij mijn 2e hamster waardoor hij ging bijten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Een van de leukste hamsters, vind ik, zijn de Syrische hamsters of de goudhamster. Deze soort is wat groter en knuffeliger dan de andere dwerghamsters. Hij is te vergelijken met een Russische dwerghamster, maar dan wat groter.
Groter is in dit geval goed, zo kun je ze gemakkelijker optillen. Op de link die hier onder kun je meer informatie vinden.
Ik weet niet waarom het 'fout' gegaan is met je 2e hamster. Misschien was het wel een pittig beestje, of had hij een voedingstekort of pakte je hem te ruw op, had hij een fascinatie voor vingers of ruik je niet hamsterachtig genoeg. Ik weet het niet, het zijn veronderstellingen.
De tips zijn: verzamel uit het normale voer lekkere dingetjes en geef die aan je hamster als je een hand in zijn hokje stopt. Pak de hamster op met 2 handen zonder druk uit te oefenen op de hamster (niet knijpen!). Wees rustig als je de hamster op wil pakken en doe dit altijd op dezelfde manier (eerst wat lekkers voor in de wangzakken, daarna schep je met 2 handen de hamster op). Geef je hamster de tijd om te wennen aan de geur van je handen en maak je hamster voorzichtig wakker.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een hamster is geen speelgoed. Als die te snel is, of je bijt, kan het goed zijn dat hij geen zin heeft om vast gehouden te worden.

Een goudhamster is iets groter en iets minder snel dan een dwerghamster, maar ook voor hem geldt: als hij er geen zin in heeft, dwing hem dan niet leuk met je te spelen.

Wil je een beestje dat je compleet onder controle kunt houden, dan raad ik je de Zhu Zhu hamsters aan (zie afbeelding).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig antwoord, dikke plus. Hamsters knuffelen überhaupt weinig terug, ook echte. Hoogstens kruipen ze tegen je aan, maar eerder omdat ze bang zijn dan om te knuffelen... Hamsters zijn geen speelgoed, maar nachtdieren die overdag niet willen spelen maar slapen!
Ik vind hamsters nu niet echt diertjes waarmee je leuk kunt spelen zoals jij wil.

Je kunt dan beter voor een tamme rat gaan,die komt en blijft bij je zitten en vindt dit juist leuk om bij je te zijn en je kunt een rat ook kunstjes leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
1 rat is geen rat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt,je kunt er beter twee nemen want ratten zijn sociale dieren.
Hamsters zijn nachtdieren, en daarom helemaal geen geschikte huisdieren voor mensen die graag een leuk speels beestje willen dat tam is en waar ze mee kunnen knuffelen. Vooral voor kinderen zijn ze ongeschikt, want die zijn juist overdag wakker (en niet zoals volwassenen 's avonds laat als de hamster wakker wordt) en bovendien zijn ze heel druk met spelen en zo waardoor ze zelfs als ze de hamster met rust laten hem vaak onbedoeld wakker maken.

Hier wordt de hamster, uiteraard, niet vrolijker en liever op. Ze kunnen hier heel veel stress van krijgen (en van die stress kunnen ze ook gaan bijten).

Verder is een belangrijke oorzaak van bijten heel vaak angst. Bedenk je eens in hoe het voor zo'n piepkleine hamster is om door zo'n groot wezen als de mens te worden opgepakt? Jij zou ook niet gelukkig worden als er nu een reusachtige hand uit de lucht komt die je ineens oppakt...Je zal je gaan verzetten door te gaan slaan, schoppen, krabben en bijten...Dat doet een hamster ook!

Hamsters zijn echt geen geschikte huisdieren, en het is spijtig voor de hamster dat ze toch populair zijn geworden als huisdier omdat ze makkelijk te onderhouden zijn. Want het is gewoon niet hun natuur om overdag wakker gepord te worden omdat het baasje wil spelen en plat geknuffeld te worden. (De manier van knuffelen van mensen met hun hamster wordt door de hamster eerder als een plettings-aanval gezien dan als knuffelen...)

Als je persé een hamster wil, dan raad ik je dezelfde soort aan als C4th in een eerder antwoord al deed. Wil je graag een levend huisdier in een kooitje stoppen, denk dan eens aan een rat, muis of gerbil. Dat zijn dieren die van nature overdag wakker zijn. Gerbils (ook bekend als woestijnratjes) zijn heel actieve diertjes en makkelijk tam te krijgen, maar lees je wel goed in voor je er eentje aanschaft!!! En je moet ze altijd met minimaal 2 tegelijk houden. Heel goedinlezen is bij de aanschaf van elk huisdier raadzaam, uiteraard.

Nogmaals: Een hamster is niet geschikt als huisdier! Bedenk nog eens heel goed of je het zo'n beestje aan wil doen, en of jij wel een beestje wil dat overdag hoort te slapen en juist 's nachts, als jij wil slapen, actief is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Overigens, als je een nieuw huisdiertje gaat aanschaffen, kijk dan ook eens bij het knaagdierenopvangcentrum (asiel voor knaagdieren) in de buurt (je vind die door te googlen op 'knaagdierenopvang' en de naam van je woonplaats), in plaats van dat je direct een nieuwe in de winkel koopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is het zo; hoe groter de hamster is hoe rustiger. Want hele kleine hamsters springen zo van je hand af, maar als je van een kleine hamster een rustige hamster wil maken is dit een hele goede tip; neem een grotere kooi. De hamster rent en klooit erin en kan daar zijn energie in kwijt. zodra hij op je hand is zal hij moe en rustig worden. hoop dat je er wat aan hebt...