mag een poes gesteriliseerd worden als haar jongen nog melk drinken?t

we wilden onze poes steriliseren, maar blijkbaar mag dat pas na zoveel maanden. We twijfelden en hebben haar toch kindjes laten krijgen. we dachten dat een poes maar gesteriliseerd mag worden als de jongen nog melk drinken. nu de jongen al bijna vier maanden zijn en geen melk drinken, willen we naar de dierenarts gaan. maar het blijkt dat ze weer zwanger is. als de katjes geboren zijn moeten we ze dan zo vroeg mogelijk steriliseren? er is werkelijk geen tijd meer voor. ze zal altijd kindjes krijgen. Wanneer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Als de kittens geplaatst zijn, kan de moederpoes gesteriliseerd worden. Dus ongeveer na 8 weken. Katten kunnen erg snel weer krols worden, dus lekker binnen houden al die tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt, maar wat als we kittens houden?
Rieneke1
9 jaar geleden
Kittens na acht weken al plaatsen, is veel en veel te vroeg, en vragen om gedragsproblemen op latere leeftijd. tayatje, als je de kittens wil houden, castreer ze dan tijdig, zeker als je katertjes en poezen samen hebt.
Onder tijdig versta ik op z'n laatst met 5 mnd, liever nog wat eerder, gezien dat poezen met 4.5 mnd al geslachtsrijp kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn altijd mensen die er anders over denken Tayatje! Laat je adviseren door je eigen dierenarts, dan weet je zeker dat je goed zit.
Rieneke1
9 jaar geleden
tayatje, het kan vanaf een week of 6 na de bevalling. Demique, je kan in sommige gevallen van een koude kermis thuis komen als je blind vaart op de kennis van een dierenarts helaas.
Zorg goed geinformeerd te zijn, zodat je beslagen ten ijs komt.
Het zijn wel jouw geliefde huisdieren!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Demique misschien wist je het niet, maar Rieneke is zo'n beetje de katten expert van goeievraag. Zij weet echt wel waar ze het over heeft. Ze is niet "zo maar iemand die er anders over denkt."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geloof ik graag! Maar, waaruit maak jij op dat ik dat tegenspreek? Bovendien, ik ben hier misschien nog maar net, wil niet zeggen dat ik niets af weet van katten? Ik mag toch ook reageren? Dat is weer dat internet zonder emotie, het was geen aanval. Tegenstrijdige berichten zorgt voor verwarring. Het was puur advies en het is écht dat andere mensen er anders over denken. Wat ik overigens niet wist is dat poezen gecastreerd konden worden, dat is nieuw ;-) Dacht alleen katers. Oh enne, Rieneke en ik zijn het er allebei helemaal mee eens dat die kat niet naar buiten moet zolang ze niet geholpen is. Ik vind het vreselijk zielig zo'n jonge kat en zoveel zwangerschappen. Maar, dat was haar vraag niet. Vandaar...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Demique...idd het internet zonder emotie.
Ik dacht idd dat het een aanval was naar Rieneke. Van mij was het geen aanval over jouw kennis. Want zoals je zegt ben je nieuw, dus ik weet niet wat je wel en niet weet. Van gecastreerde poezen wist ik ook niet voordat ik hier kwam...heb ik van Rieneke geleerd ;-)

Andere antwoorden (1)

Wellicht moet je toch een andere (modernere) dierenarts nemen, de zwangerschap op zo'n jonge leeftijd had niet gehoeven.
Voor nu zou ik deze zwangerschap zo mogelijk niet laten voldragen, maar de poes meteen laten castreren.
Ook jou treft blaam: een ongeholpen poes vrij naar buiten laten gaan is natuurlijk vragen om problemen.

Om antwoord te geven op je vraag: jazeker is dat mogelijk, er zijn castratietechnieken waarbij de poes de ingreep snel weer te boven is, en gewoon kan blijven zogen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wist niet dat ook poezen gecastreerd kunnen worden ;-)
Rieneke1
9 jaar geleden
In de volksmond heet het idd sterilisatie.
Maar bij echte sterilisatie zouden alleen de eileiders afgebonden worden.
De poes zou dan nog gewoon krols blijven, met alle gevaren van dien.
Daar zitten zowel poes als baasje niet op te wachten :)
De eileiders worden verwijderd, dus officieel betreft het ook bij de poes een castratie.