Hoe kan ik mijn hond trucjes aanleren?

Ik wil mijn hond trucjes aanleren, kunnen jullie alle trucjes vertellen en zeggen hoe je het leert?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Op Youtube staan veel filmpjes. Het beste lukt het met snoep. Sla een maaltijd over (of net voor hij eten krijgt), zorg dat hij goed uitgerust is (dus niet net een slaapje wil gaan doen of net wakker is). En het belangrijkste; heb geduld!! Een hond begrijpt niet meteen wat jij bedoelt en zal dit pas gaan begrijpen als je het gaat herhalen. Dus niet alleen vandaag oefenen, maar blijven herhalen. Even een voorbeeldje van een paar commando's: zitten: pak een snoepje en houdt die voor de neus van je hond. Zorg dat hij geinteresseerd is en beweeg langzaam het snoepje naar achter, over zijn koppie tussen de oren door. De meeste honden gaan vrijwel meteen zitten, eigenwijsjes gaan achteruit lopen, haha, maar probeer het dan opnieuw totdat hij het beu is om achteruit te lopen. Gaat hij zitten, zeg dan meteen 'zit!' (of een ander woord) en geef enthousiast het snoepje. Liggen: laat hem eerst zitten (vanuit zit is het makkelijker liggen), en leg een snoepje tussen je wijs en middelvinger en leg dan je hand plat op de grond. Hij zal snuffelen, misschien wel krabben, maar uiteindelijk gaat hij liggen. Doet hij dit écht niet, kun jij op je kont gaan zitten, je ene knie iets omhoog (wel laag genoeg houden dat hij er onder door moet kruipen, niet kan lopen) en haal daar dan een snoepje onderdoor. Op het moment dat hij gaat liggen gelijk weer een commando aan geven en belonen! Pootje: houd een snoepje in je vuist en hou dit voor zijn neus, hij zal misschien met zijn neus wat porren maar daarna probeert hij het met zijn pootje, meteen weer belonen! Als je een trucje wilt leren en je weet niet hoe wil ik je ook wel proberen te helpen :-), onze hond kan inmiddels zit, lig, poot, opzit, schamen, *pang*(dood liggen), rollen, zoek, hier, naast etc. en hij vind het geweldig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik kan je een paar manieren vertellen hoe we onze honden het een en ander hebben geleerd.
Hond leren blaffen: Zelf blaf geluidjes maken, en zodra de hond dit ook gaat doen uitbundig belonen en tegelijkertijd een commando als bijv LUID te zeggen, dus heel erg overdreven met hoge stem complimenteren en belonen met iets lekkers, op een gegeven moment heeft hij het door en blaft zodra je het commando LUID zegt.
Leren zitten: je drukt de hond op zijn rug net boven de staart naar beneden met beleid natuurlijk en zodra je de hond in zittende positie hebt kunnen brengen het commando ZIT en opnieuw uitbundig belonen door met lieve stem goed zo of braaf te zeggen en ook weer met iets lekkers erbij, dit hoeft niet groot te zijn een voorbeeld is boterhamworst in 20 stukjes om iets aan te geven.
Op deze manier en met veel geduld is alles te leren, belangrijk is wel dat je niet te lang achterheen door blijft gaan, want de hond moet het wel leuk blijven vinden.

Naar mate de commando`s beter begrepen worden kunnen we ook afbouwen met het lekkers geven, we gaan nu afbouwen door interval toe te passen, en kunnen dit later helemaal weg laten en het sporadisch toepassen wanneeer de hond erg goed geluisterd heeft.

Zo weet mijn hond wat LUID, ZIT, LIGGEN,RECHTS, RECHTSOM en BLIJF is en zijn we dik tevreden met onze hond en de daarbij behorende commando`s

Toegevoegd na 29 minuten:
Voor alle duidelijkheid, dit is zoals wij het gedaan hebben, en met succes.
Zeg niet dat er geen andere manieren zijn., iedereen heeft zijn methodes, de een doet het zus de ander zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belonen, herhalen en een bepaald woord gebruiken. Zo kun je je hond alles leren. Wanneer je hond zit en je neemt het pootje, zeg je High Five zet het pootje neer en geeft en beloning. Dit doe je een aantal keer. Dan til je pootje niet meer op, maar geeft een tikje tegen het pootje en zegt high five, je hond zal een beloning willen en gaat en pootje geven. Aantal keer per dag herhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er bestaan ook boeken voor trucjes aan te leren zo heb ik er een die geweldig goed uitlegt hoe je je hond dingen kan leren (zo heb ik het boek toepoels puppywijzer dat is een geweldig boek vooral als je een puppy hebt ! ) er staan ook nog vele andere dingen in maar als je hond al wat ouder is is dit misschien niet meer het geschikte boek en kan je beter voor andere boeken kijken die alleen zijn voor trucjes aan te leren toepoels puppy wijzer is wel heel interessant als je nog een puppy moet kopen of pas hebt er staat alles stap voor stap in uitgelegt ook welke hond het beste in jullie gezin past en nog vele andere dingen
dus eigelijk als je pas een puppy heb of er nog een moet kopen is dit boek egt een aanrader ! als je hond al ouder is en alleen nog trucjes moet leren zou ik een apart boek met trucjes kopen !