Bruint de huid van dieren ook zoals bij mensen?

Ik bedoel bijvoorbeeld bij honden of katten, aangezien ik vermoed dat er een redelijk verschil bestaat tussen alle dieren op de wereld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Nee, dieren hebben een vacht en de vacht beschermt de echte onderhuid van UV stralen. De haren van een vacht kunnen wel verkleuren, net als bij mensen, als de haren aan te veel en te lang worden blootgesteld aan UV stralen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De huid van een hond kan wel degelijk bruinen of verbranden als bv de vacht te kort wordt afgeschoren en de huid wordt blootgesteld aan de zon. Denk hierbij aan honden die zomers veel zwemmen en geschoren worden om hotspots tegen te gaan omdat de vacht gaat broeien of honden die geschoren worden omdat de vacht verwaarloosd is (klitten, teken). Ook de huid van naakthonden verkleurt door de zon.
Daarom wordt er in deze gevallen aangeraden om een zonnebrandproduct te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet van de naakthond dat deze moet worden ingesmeerd met zonnebrandcrème. Vanwege verbrandingsgevaar door de zon.
Bij sommige oudere honden (andere rassen met haar) kan het gebeuren dan de rug van de neus wat verbrand door de zon. Wanneer dit al eens is gebeurd verdwijnt vaak het pigment uit de huid en hij wordt roze. Deze delen worden niet meer bruin en verbranden heel makkelijk.
Veel honden hebben al pigment van zichzelf. D.w.z.: de huid is donker op de plaats waar de haren donker zijn en licht van kleur waar de haren lichter zijn.
Onder invloed van de zon wordt de naakthond bruin. In de winter is de huid grijzig.
Dus ja: er zijn honden die bruin worden.

Toegevoegd na 1 dag:
Bruin worden komt door pigment wat in de huid aanwezig is. Hoe minder pigment, hoe eerder je verbrandt. Daarom moet je je altijd insmeren. Honden met haar lopen veel minder risico om te verbranden.