hoe krijg je het nachtritme uit de hond?

Mijn hond is vorige week ziek geweest met diarree waardoor ze er overdag en s avonds veel uit moest. Toen het beter ging wilde ze er s avonds ook uit en als ik dit negeer dan gaat ze spontaan in de bench poepen.
Overdag als ik werken ben zit ze alleen en dan gaat het wel goed en voor ze ziek werd ging het ook goed, heeft ze nog nooit in de bench gepoept, en nu kan ik haar om 10 uur uitlaten en kom ik om 1 uur in de woonkamer en heeft ze in de bench gepoept. Het frustrerende is als ik haar s avonds negeer poept ze en als we uit gaan s nachts kan het best zijn dat ze alleen een plasje doet. Ik krijg haar niet meer uit het ritme terwijl het s middags of als ik weg ben wel goed gaat. Wie heeft er tips???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Als je er van overtuigd ben dat haar ontlasting weer op het oude peil is, houdt niets je tegen om weer een strak schema aan te houden. De hond probeert je uit en dat moet gelijk over zijn.
Heb je je hond ontwormd? Wormen geven ook aandrang vooral 's nachts.

Zijn de uitlaattijden voldoende lang? Gezamelijk moet hij toch wel 2 uur per dag worden uitgelaten om tevreden te zijn

Een hond moet 4 maal per dag de kans hebben zich te ontlasten. De tussentijden moeten niet langer zijn dan ongeveer 5 uur, met uitzondering van de nacht.

Als je hem 's avonds om 10 hebt uitgelaten, in de bench hebt gelegd en om 11 uur naar bed gaat, is het goed geweest. Niet gedag zeggen als je naar de slaapkamer gaat, bij het dichtdoen van de bench was de dag over. Niet naar hem gaan kijken over de nacht, dat schept verwachtingen. Mocht je toch bij nacht door de kamer moeten (of langs de bench waar dan ook) negeer hem dan, geen oogcontact, niet praten of aanraken.
Ik zou zelfs de eerste keer dat hij in de bench poept de boel zo laten. Een hond bevuilt van nature zijn bench alleen in nood en zoals hier (misschien) uit protest.

Wees duidelijk en houd een strak schema aan de eerste twee weken.
Ivana
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Goed, aan alle voorwaarden is voldaan. Dan moet ze aan heel je houding zien dat het klaar en over is. Je hoeft niet boos te worden als je maar consequent bent en als ze maar duidelijk weet dat je niet met je laat sollen.
Zo gauw jij bang bent dat het niet lukt, pikt ze dat op en buit ze dat uit. Misschien duurt het twee nachten, maar dan weet ze het weer. Vooral geen medelijden. Ze heeft het goed bij jou en dat is genoeg. Ik zou dus niet bij haar gaan kijken. Mocht ze in de bench poepen, dan neem je haar de volgende morgen zonder iets te zeggen mee en ruimt alles op buiten haar aanwezigheid, anders is haar aandacht vragen beloond. (Het is zoiets als bij ons, 5 weken in de tent naast me slapen op haar eigen matje en zo gauw we thuis komen weer alleen in de huiskamer blijven. Daar wordt niet aan getornd en dat weet ze.)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Succes Ivana heeft altijd goede tips voor honden. Ik hoop dat het lukt.
Ivana
9 jaar geleden
Als de ontlasting weer dun is is het natuurlijk een ander verhaal.
Daarom mijn eerste zin in het antwoord:'als je er van overtuigd ben dat haar ontlasting weer op het oude peil is....'
Ik wens je het beste.

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat de darmflora (nog) niet op orde is. Bespreek het voor de zekerheid eens met de dierenarts en neem zo nodig urine en ontlasting mee voor onderzoek.
Je kunt het e.e.a. proberen met probiotica. Bespreek dit met de dierenarts. Er zijn ook dierenartsen die hier geen kaas van gegeten hebben. Dan kun je zelf proberen de hond eens wat volle(geiten)yoghurt te geven. Wel apart van de maaltijden, bijv. tussen de middag, zodat het elkaar niet kan beïnvloeden. Pas hier wel mee op: veel honden kunnen niet tegen melkproducten. Dan kun je geitenyoghurt proberen. Vaak gaat dit beter dan yoghurt van de koe.
Van het merk VSM is o.a. acidophilus verkrijgbaar. In overleg met de dierenarts kun je dit eens proberen. Qua dosering zou ik proberen het per kilo lichaamsgewicht te doen. (Een kind van 1 jaar weegt ongeveer 10 kilo.)
Probeer de tijd van voeren eens wat te veranderen. Maak de maaltijden kleiner, geef eens wat later ontbijt of avondeten.
Ben je veranderd van voer? Dit kan er ook mee te maken hebben.
Je kunt eens kijken of je met een webcam o.i.d. (babyfoon met videofunctie is ook handig) de hond kan filmen. Zo kun je zien of hij het echt uit hoge nood doet, of ergens hevig van schrikt, of je in de maling neemt.
Over het algemeen is het zo dat, wanneer een hond in zijn bench poept/plast, hij het echt niet langer meer kan ophouden. Een hond zal niet makkelijk zijn nest bevuilen.
Het kan ook zijn dat de bench te groot is. Heb je toevallig een grotere bench in gebruik sinds kort of is de bench verplaatst? Dan is ze misschien haar vaste plek gewoon kwijt.
Als ze een loopje met je neemt kun je het volgende proberen, maar het kan een aantal keren duren voordat ze het door heeft:
Wanneer ze je roept ga je de 1e keer/nacht een grote ronde.
De 2e keer/nacht een kleine ronde.
De 3e keer/nacht tot op de hoek.
De 4e keer/nacht in de tuin (als je die hebt).
De 5e keer/nacht laat je haar in de tuin en ga je zelf binnen wachten (1 minuut).
De 6e keer/nacht laat je haar in de tuin, doe de lichten uit en ga je naar bed. Je laat haar pas weer binnen als het echt tijd is om op te staan.
Neem de hond wel serieus: als je zelf ziek bent geweest is het weleens moeilijk aan te voelen of je echt moet of valse aandrang hebt. Dat is bij honden net zo. Ze kunnen het alleen niet makkelijk duidelijk maken.
Veel beterschap!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees nu dat je schapenbonbons geeft.Kan de laxering verklaren.De ingrediënten kunnen in de tussentijd ergens anders verkregen zijn. Laat ze even weg!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn hond is ook eens een week goed ziek geweest. Op een gegeven moment gaat het dan wel beter, de hond werd weer meer zichzelf. Wilde gewoon eten en gewoon wandelen en spelen. Had ook geen diaree meer. Maar moest nog wel de eerste week na het ziek zijn extra vaak naar buiten. Ik ging gewoon midden in de nacht nog een rondje lopen, vlak voor ik zelf naar bed ging. Na een paar dagen afgebouwd. Elke dag een half uurtje eerder, net als toen ze puppy was. Een week later was alles weer normaal. Nooit in me opgekomen om vanaf dag 1 meteen weer terug te vallen op een strak schema. Een zindelijke hond gaat echt niet in haar eigen bench poepen om jou te pesten. Als ze moet, dan moet ze. En als ze dat netjes van te voren aangeeft, dan moet je dat belonen en gewoon even 10 minuten naar buiten. Als ze nodig moet, hoef je ook geen uur te lopen. Ga je die signalen negeren, dan leer je je hond dat het geen zin heeft om aan te geven wanneer ze naar buiten moet, ook niet als ze weer een keer ziek is. Binnen poepen gaat ze dan normaal vinden. Ik zou de eerste weke niet zo streng zijn. Arme beest is net ziek geweest. Lijkt wel beter maar voelt zich misschien van binnen nog beroerd. En als ik moest kiezen: liever om 1 uur 's nachts nog een kwartiertje buiten lopen, dan stinkende stront uit een bench halen.