Welk filter kan ik het beste kopen voor mijn koudwater aquarium? zie uitleg

Ik heb een (koud water) aquarium waar ongeveer 45 liter water in gaat, ik heb daarin twee sluierstaart visjes, zuurstof plantjes, een mini oxidator voor extra zuurstof en wat steentjes en wat schuilplaatjes. Het water is meestal snel vies en nu ben ik opzoek naar een goed filter zodat het water schoon blijft. Ik ververs nu dagelijks 1/4 van het water. Omdat ik dit een heel gedoe vind, en de visjes er aardig onrustig van worden ben ik opzoek naar een filter zodat ik het water minder vaak hoef te verversen.

Ik heb totaal geen idee hoe het werkt en welk filter nou goed is en welke niet. Dus mijn vraag: welk filter is goed voor het schoonhouden van mijn water?

Mocht iemand het antwoord op deze vraag ook weten dan hoor ik dat erg graag: mijn visje heeft sinds twee dagen zijn rugvin omlaag en zwemt soms erg hard rond (actiever dan normaal). Als ik hem eten geef dan komt de vin omhoog, ik zie verder geen vreemde dingen aan de vis, hij lijkt niet ziek. Ik heb er vandaag schoon water in gedaan maar ik merk geen verschil. Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sluierstaarten horen niet thuis in een 45liter aquarium. Zorg voor een goede thuis voor ze of neem een groter aquarium. Wat bedoel je trouwens met 'vies water'? Zonder dat duidelijker te definiëren is het onmogelijk een oorzaak te gaan zoeken. In zo'n klein aquarium past eigenlijk alleen een filtertje met wat biologisch filtermateriaal, bijv siporax mini. In een groter aquarium past al een juwel-filter waar al wat meer mogelijk mee is (past meer verschillend filltermateriaal in en beschikt over een 2de compartiment waar het water trager doorstroomt en dus beter gereinigd kan worden, want meer tijd hiervoor. Dit zorgt naar mijn ervaring voor een stabieler biologisch evenwicht en dus gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar dat soort filter). In het biologisch filtermateriaal zullen nitrificerende bacteriën het ammoniak dat de vissen uitscheiden gaan wegwerken. Als de vissen nu geen filter in het aquarium hebben vergiftigen ze zichzelf dus. En als je echt planten in het aquarium hebt is zo'n oxidator nergens voor nodig. Liever wat CO2-bemesting. Zorg bij een filter dat de uitstroom zo laag mogelijk staat. Anders komt het wateroppervlak teveel in beweging en dit zorgt dan weer voor CO2-verlies = verlies van voedingstof voor planten. Zorg bij het filteronderhoud dat de bacteriën aanwezig en in leven blijven. Dus nooit het filtermateriaal allemaal tegelijk uitspoelen (uitspoelen gebeurt overigens in oud aquariumwater) en het filter nooit langer dan een half uur uitzetten (= geen aanvoer van zuurstofrijk water meer en bacteriën zullen stikken, nitrificatie stopt en je vissen beginnen zichzelf dan weer te vergiftigen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een klein aquarium van slechts 45 l. inhoud is ongeschikt voor zeer sterk vervuilende vissen zoals deze sluierstaarten
De vissen zwemmen dan in hun eigen pies en poep.
Water verversen helpt een beetje maar niet voldoende, zodat telkens het water weer troebel wordt.
Ook de er voor in de handel kleine filtertjes zijn ongeschikt voor dit soort vissen.
Heel langzaam worden de vissen vergiftigd door afvalstoffen, zoals nitriet.
Een zelfbouw biologische filter, is een goede oplossing, maar dan moet je eerst weten hoe en waarom een filter werkt.

Het beste antwoord

Het getoonde binnenfilter op foto zou moeten bijdragen tot schoner water, hoe werkt het: vanonder zuigt het water op dat door een filtermassa of filterpatroon moet, zichtbare deeltjes worden tegengehouden en nitrificiërende bacteriën zullen het giftige nitriet omzetten in het minder schadelijke nitraat dat dan weer voeding vormt voor uw waterplanten, boven wordt het gereinigde water weer in het aquarium gespoten, dit om wat extra zuurstof toe te voegen, de stand of positie kan je naar believen veranderen. Belangrijk: zet de filter s'nachts niet af, hij is gemaakt om continu te werken...
Die bacteriën komen er mettertijd in, eigenlijk had je eerst het aquarium moeten laten "draaien" zonder vissen (enige weken) om daarna pas de vissen toe te voegen.
Breng nog wat extra waterplanten in, overdrijf daar gerust in, die planten zorgen ook voor een betere waterkwaliteit.
1/4 dagelijks verversen is wel wat veel, streef naar een wekelijkse waterverversing van 1/3 van de aquarium-inhoud... Zo dikwijls waterverversen geeft inderdaad stress bij je vissen.
Sluierstaartgoudvissen zijn erg vervuilend, geef ze een weinig droogvoer in korrelvorm dat direct naar de bodem zakt, anders happen ze ernaar aan de wateroppervlakte, krijgen lucht binnen, gaan dan onderste boven hangen en gaan dan dood.
Geef ze ook eens levend voer, of bevrozen vers de vase (niet ontdooien bij het geven), het voederen met mate zal ook bijdragen tot proper, gezond water.
Eigenlijk is een bakje van 45 liter heel moeilijk om een biologisch evenwicht te verkrijgen, maar met deze tips moet het beter gaan.
Om op je laatste vraag te antwoorden: of je vis iets mankeert is van hieruit lastig te bepalen, bij een vis die snel zwemt gaat de rugvin wat omlaag door de druk, dat is normaal, zwemt hij heel de tijd rond met samengeknepen vinnen dan is hij ziek.
Echter, een vis die eet en levendig rondzwemt is ok, af en toe een rugvin platliggen is normaal, bij een sluierstaart zal dat eerder gebeuren vanwege zijn langere vinnen.
Een filter zal inderdaad bijdragen tot een beter welbevinden van uw vissen en betere waterwaarden...

Toegevoegd na 12 uur:
Nog enkele tips om de filter te ondersteunen:
Voeder zeer matig, Tubifex, of bevrozen watervlooien en geef op woens-vrij-en zondag niets, laat de wanden bealgen, algen hebben ook een water-reinigende functie, hou alleen de voorruit proper.
Als je water ververst, gebruik dan een hevel, zo kan je het overtollige bodemvuil wegnemen en wordt je filter minder belast.
Plaatje bij antwoord
Z512099
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een klein aquarium van slechts 45 l. inhoud is ongeschikt voor zeer sterk vervuilende vissen zoals deze sluierstaarten
De vissen zwemmen dan in hun eigen pies en poep.
Water verversen helpt een beetje maar niet voldoende, zodat telkens het water weer troebel wordt.
Ook de er voor in de handel kleine filtertjes zijn ongeschikt voor dit soort vissen.
Ik kan je dus wel een filter gaan aanbevelen, maar je hebt er niets aan, niet met deze soort vissen.
Een zelfbouw biologische filter, is een goede oplossing.
En dat is al moeilijk genoeg want ook in de filters bestaan er verschillende systemen die beter of slechter werken.
Er zijn wel goede filters, maar die moeten worden ingebouwd in je aquarium, dit kan je zelf doen, of laten doen.
In ieder geval heb je wat aan een goede biologische filter met voldoende capaciteit.
In een verkoopaquarium, heb ik vaak wel 20 sluierstaarten gehad, met super helder gezond water, maar wel biologisch. ( Waren ingebouwd)
Dus kies een goede biologische filter met voldoende capaciteit en laat je geen flutfiltertje aansmeren als je sluierstaarten hebt, dat werkt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Ed, nu ben je wel nijdig, bedenk dat zo'n flutfiltertje zoals je mijn binnenfilter noemt toch zo'n slordige 200 liter per uur debiet heeft en dat voor zo'n klein bakje.... Akkoord, dat zal na een tijd wat minder zijn, maar dan werkt het juist beter en biologisch.
Er spelen ook nog andere factoren mee, zoals spaarzaam en op gezette tijden helemaal niet voeren, het plantenbestand uitbreiden en geregeld het overtollige bodemvuil weghevelen en ook blijven waterverversen natuurlijk.
Wanneer vraagsteller, die een beginnend aquariaan is, met dit goedkope filter leert werken en bij opvolgen van alle hier gegeven adviezen, resultaat ziet, zal die mettertijd vanzelf voor een groter aquarium en een groter biologisch filter gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een advies moet een goed advies zijn, we hebben het hier over sluierstaarten.
Een redelijk kwetsbaar visje dat ook erg vervuild en niet in een kleine bak thuis hoort.
Weet je nu voldoende over een bak met goudvisachtigen, en het onderhoud er van, dan zou het misschien nog wel kunnen.
Maar vissen groeien als het goed gaat, ze kunnen wel 25 cm groot worden, dus loop je weer vast op die filter.
Dit soort filters zijn gemaakt voor guppen e.d.
Dus hoe je het ook doet, het geeft gewoon problemen.
Mijn ervaringen zijn dat het zeker wel gaat, met de juiste biologische filter.
Ik was nijdig dat mijn correcte antwoord, was verplaatst naar de reacties.
Ook geeft de vraagsteller niet aan hoeveel zuurstofplanten er in zitten, zijn het wel echte zuurstofplanten, ze verkopen van alles tegenwoordig
Hij heeft er een oxidator ( wat moet je er mee? ) in zitten en heeft al zieke vissen en vuil water.
Een flutfiltertje die ze in veel winkels verkopen, zal hem alleen nog maar meer ellende geven.
Daar wilde ik hem voor waarschuwen.
Ik heb te veel van dit soort problemen gezien en het getob met medicijnen, waterverbeteraars, oxidators, duur visvoer, andere lampen er boven , zout er in, dure pilletjes enz.
Maar alles staat of valt met de juiste filter.
Ben dus een beetje overprikkeld geworden van die flutfiltertjes waar een sponsje in zit, propje watten, balletjes of meer van die onzin.
Waar er te weinig water door heen gaat of juist veel te veel ( te snel)
Mogelijk bevalt jouw filter dan goed, meestal zie ik anders.
Verders een prima reactie van jouw op mijn antwoord.