Hoe leer ik het vluchtgedrag van mijn Chihuahua af?

Mijn Chihuahua (5 en een halve maand oud) is bang voor alle andere honden die die tegenkomt.
Hij vertoont vluchtgedrag, rent weg, ze oren gaan omlaag en me vader is eigenwijs om hem aan de lijn te doen.
Daarom rende hij een keer uit paniek de sloot in en had mijn diva een ooronsteking.
Anyway, hoe leer ik dit af?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Het zou goed zijn om naar een hondenschool te gaan, daar kan je hond in alle rust socialiseren met andere honden. Verder natuurlijk wel aan de lijn doen en dan op een afstand blijven van andere honden, dat ie niet meer bang is en dan belonen. En dan steeds een stukje verder. Ga ook nooit recht op andere honden af, maar met een boogje. Blijf zelf rustig. Trainen en belonen van gewenst gedrag, en dat is niet zo maar ff over. Succes!
jodyenboyke
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar hebben we op het moment geen geld voor. Ze vragen 32,- per half uurtje
jodyenboyke
9 jaar geleden
Tuurlijk niet, een cursus groene hond/puppycursus voor 12 weken kost ong. 90,00 (waar ik les geef) en dat zal overal ongeveer zo zijn.
Probeer iemand in je omgeving te vinden met een heel lieve, rustige sociale hond, die ook nog eens stoïcijns reageert op blaffen van jullie hondje. Als het kan een hond die niet veel groter is dan jullie hondje. (Naarmate jullie hond meer vertrouwen krijgt kun je eens kijken of er ook andere rassen zijn om ditzelfde mee te oefenen. Zo kun je uiteindelijk ook proberen de hond te laten wennen aan hele grote honden.)
Ga vervolgens samen gewoon rustig wandelen. Allebei de honden aan de riem. Als je regelmatig dit oefent went jullie hondje aan de aanwezigheid van de andere hond en zal het accepteren dat deze naast hem loopt.
Wanneer je 100% zeker weet dat jullie hondje niet meer bang is kun je ze samen loslaten in een goed afgerasterde tuin. Als ze gaan spelen weet je dat het ijs gebroken is.
Het is afhankelijk van de socialisatie periode van jullie hond of dit kans van slagen heeft. Eigenlijk moet een hond voordat hij 16 weken is al heel veel dingen op sociaal gebied geleerd hebben. Wanneer dit niet gebeurd is kan hij zijn hele verdere leven wat angstig blijven.
Kijk eens of er andere hondenscholen in de buurt zijn met een speciaal programma voor kleinere honden. Ook kun je eens vragen bij een rasvereniging of er wandelingen of familiedagen worden georganiseerd. Zo kun je ideeën opdoen en wellicht is er een mogelijkheid om speciaal te oefenen met andere Chihuahua's.