Mijn kater miauwt de hele tijd, hoe kunnen we dit oplossen?

Het gaat om een gecastreerde kater van 2.5 jaar die samen met onze andere kater (3) samenwoont en het daar goed mee kan vinden. Medische oorzaak is uitgesloten.
Het begint vaak rond 05.00/06.00 en gedurende dag zijn het een aantal momenten. Vaak als we s'avonds eten en zeker 2/3 x verspreid over de dag waarbij hij het hele huis door 'tettert'.
Moeten we dit gedrag gewoon negeren (wat we al een paar weken doen) of zijn er andere oplossingen?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een oudere kater zou ik verdenkingen van dementie hebben, maar daar is bij jouw jonge kat natuurlijk geen sprake van.
Zo op afstand blijft het gissen, maar mogelijk verveelt je kater zich wat, in combinatie met veel energie hebben.
Je zou eens kunnen uitproberen hoe hij reageert als je dagelijks meerdere speelmomenten inlast, waarbij je hem flink laat loeren, sluipen en rennen.
ook zou je het eten voor hem tot een spannende gebeurtenis kunnen maken, door het te verstoppen en voerpuzzels te gebruiken. Een kat die "jaagt" verveelt zich niet.
Succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat weet ik niet zeker, ik moet afgaan op wat VS zegt.
Als hij zegt dat een medische oorzaak is uitgesloten, neem ik aan dat er een dierenarts naar heeft gekeken.
loginabcde
9 jaar geleden
Klopt, we hebben dit bij de DA voorgelegd en heeft de kat lichamelijk onderzocht tot aan bloed en urine test aan toe.
Ik ga iig nog meer met deze kat spelen. Het is een beetje een ADHD kat met een behoorlijke intensiteit maar de aandachtsboog is erg kort. De andere kat kijkt meestal toe hoe de ander vermaakt wordt ;)
Rieneke1
9 jaar geleden
Het is normaal dat de aandachtsboog van een kat kort is.
Het is dan ook beter meerdere keren per dag voor een kortere tijd met de kat te spelen
Succes!