Kleuren littekens op een hondenneus weer goed bij?

Onze hond is een paar weken geleden aangevallen door een andere hond en heeft hierbij 2 flinke halen op zijn neus aan overgehouden. Inmiddels zijn dit witte littekens geworden en dit staat niet mooi op zijn zwarte neus. Kleurt dit weer bij na verloop van tijd, weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Het ligt eraan hoe diep de krassen zijn geweest. Als ze dieper zijn geweest dan de bovenste huidlaag, zullen er littekens zichtbaar blijven, echt littekenweefsel (bindweefsel) bevat n.l. geen pigment. (Maar littekens worden worden wel smaller, en dus mider opvallend mettertijd).
Maar meestal zijn wonden die niet gehecht hoeven te worden niet zo diep. Dan is er eigenlijk geen sprake van echte littekens, maar van genezende nieuwe huid. Deze nieuwe huid zal eerst kleurloos of roze zijn, maar zal geleidelijk weer gepigmenteerd raken. (wel even oppassen met de zon voor verbranding).

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar wat ik op de foto zie, loopt het reliëf van het huidweefsel van de neus gewoon door, en zal het dus waarschijnlijk helemaal bijkleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn ervaring is dat kleine (oppervlakkige) krasjes gewoon weer zwart worden maar de diepere wonden daar blijft het litteken lichter gekleurd. In het geval van vecht(ik noem het werk:) sporen verkleuren deze littekens na verloop van tijd weer (in dit geval) naar zwart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze labrador heeft ook een keer zoiets gehad; mijn ervaring is dat het lidteken wel minder zichtbaar wordt maar niet helemaal verdwijnt.
Wat wij overigens aan onze hond merkte is dat zij ineens minder goed kon ruiken. Het schijnt dat door dit soort oppervlakkige wondjes toch zenuwen in de neus kunnen worden beschadigd waardoor het reukvermogen minder wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk blijf je het altijd zien, maar het word wel lichter.
Oja, ik vind het juist heel schattig en stoer staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze hond schraapt altijd met haar neus over de vloer als ze net gewassen is. Boven op haar neus heeft ze het dus dan ook een keer flink open gehaald. Ik denk dat dit ongeveer 7 á 8 maanden geleden is en de plekjes zijn nog steeds te zien, al zijn ze wel wat donkerder geworden.

Ik denk dat de tijd het zal leren..