Wat kan ik het beste doen voor mijn zieke sluierstaat vis?

Ik heb een sluierstaart vis die sinds enige tijd wat vreemd doet. De vis zwemt niet echt, hangt op de bodem/in de plantjes, eventueel op zijn zij maar soms ook gewoon 'recht'. Als ik de vis probeer te voeren met korrels die naar de bodem zinken dan heeft hij moeite met dat te pakken, wanneer hij met zijn kop omlaag gaat om te happen, dan gaat de vis over de kop, scheef hangen etc.

Daarnaast lijkt hij moeite te hebben met ademen, zijn bek gaat heel ver open en dit doet de vis erg vaak achter elkaar. Mijn andere vis heeft dit niet, zijn bek gaat maar een klein beetje open en lang niet zo vaak als bij de zieke vis. De ontlasting van de vis is wit.

Wat kan ik het beste doen voor de vis, zodat hij geen pijn heeft, genoeg eet en misschien weer gezond zal worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb enige ervaring met vissen en hier kun je weinig meer aandoen de vis leeft waarschijnlijk nog maar 1-2 dagen max.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de vis doet dit nu al een aantal maanden, het niet echt zwemmen wat minder eten dan de andere vis etc, sinds deze week is het scheef hangen erbij gekomen, denk je dat het nog steeds zo snel over is? (het blijft een gok natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ik dacht aan gewoon spontaan zoals hier vaker is gebeurd.

Het beste antwoord

Alhoewel een sluierstaartgoudvis een markante verschijning is, moet je beseffen dat het een kweekproduct van de mens is, met alle gevolgen vandien.
De sluierstaartgoudvis heeft een gedrongen lichaam, waardoor de zwemblaas en de darmen tegen mekaar gedrukt worden, dikwijls krijgt de vis daardoor problemen vooral als hij eenzijdig droogvoer krijgt.
Het kantelen, tuimelen, op de kop gaan staan, op de grond gaan zitten, zijn typische zwemblaasproblemen welke eerder in een aquarium voorkomt dan in een vijver.
Wat te doen?
Zet de vis apart en verlaag de waterstand zodat het juist de rugvin bedekt, geef uitsluitend levend voedsel.
De kwaal wordt dikwijls veroorzaakt door inwendige gassen tengevolge van slechte spijsvertering en wanneer dit geval is, zal de vis binnen enkele dagen op de behandeling reageren.
Indien de conditie van de vis echter geen verbetering vertoont, dan kan de zwemblaas zelf aangetast zijn.
Wanneer dat het geval is, is genezing niet meer mogelijk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk niet dat de vis pijn heeft, hij voelt zich slecht, mottig, zijn conditie is niet goed, lettend op zijn versnelde ademhaling, de witte ontlasting zou bruin of zwart moeten zijn, zonder luchtbellen of draden.
Bronnen:Goudvissen (John Coburn)
De goudvis (G. Flauaus)

Op de foto een Sluierstaartgoudvis met gedrongen lichaam.
Plaatje bij antwoord
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, wat voor voedsel moet ik aan doen? En wanneer de klachten niet verbeteren wat is dan de beste manier om het beestje uit zijn lijden te verlossen? 'Voelen' vissen ook dat ze ziek zijn, hebben ze echt pijn?
Z512099
9 jaar geleden
Een vis voelt zeker pijn en zal zich bij ziekte zeker slecht voelen, denk aan zijn versnelde kieuwademhaling, dat moet uitputtend zijn.
Zet hem apart zodat hij kan rusten, levend voer zoals Vers de vase (muggenlarven), kleine in stukjes gesneden aardwormen, Tubifex zou het verschil kunnen maken.
Ik zou nog niet te snel opgeven en hem nog een kans geven.
Wanneer hij duidelijk achteruit gaat en echt begint te lijden, moet je het doen stoppen: Plaats de vis in een bakje met aquariumwater in de vriezer. Door de geleidelijke daling van de temperatuur van het water zal de zenuwactiviteit van de vis afnemen en zal de dood erop volgen. Proeven hebben uit gewezen dat dit een van de meest humane manieren is om een vis te doden.
Er zullen andere meningen hierover zijn, maar ik pas deze werkwijze zelf toe bij mijn vissen, het is de beste methode.
Ik wens je succes toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dier niet invriezen. Zijn meerdere verhalen te vinden over vissen die na het ontdooien het overleeft blijven te hebben. De enige echt humane manier om een vis te euthanaseren is mbv kruidnagelolie.
Z512099
9 jaar geleden
Buiten de vriezermethode bestaat nog de narcosevloeistoffenmethode: Doe 0,5 ml. kruidnagelolie in een liter aquariumwater en los dit goed op. Doe de vis in het water: binnen enkele minuten is hij dood.
Laat de vis voldoende lang in de verdovingsvloeistof, dit om zeker te zijn dat de dood is ingetreden. Een dode vis beweegt niet en reageert niet op aantikken of aanraking. De kieuwdeksels bewegen niet, de vis gaat ondersteboven, scheef of op zijn flank drijven. Hij zakt naar de bodem en kan in een later stadium gaan drijven.
Als je bang bent dat de vis nog bijkomt, kan het zekere voor het onzekere worden genomen en kan de vis worden ingevroren.
Genoemde stof mag na gebruik verdund met water door de gootsteen gespoeld worden.