mijn hond heeft watervrees wat kan je er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
Sommige honden vinden water nooit leuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mijn hond was (is) dol op water maar er is iets gebeurt (ik heb geen idee wat) en nu gaat ie alleen tot waar ie kan staan in het water
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij heeft dan een nare ervaring gehad waardoor hij bang is geworden. Probeer er niet teveel aandacht aan te geven, en als je wel aandacht geeft alleen maar positief. En geef het even de tijd, hij moet weer vertrouwen krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kunt proberen een keer met em naar een zwemplas te gaan waar ook honden mogen zwemmen. misschien durft ie wel verder te zwemmen als jij ook meezwemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Samen met andere honden zwemmen kan soms ook helpen om z'n 'angst' te verhelpen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Onze hond is ook bang voor water, maar ze is als puppy een keer onverwacht kopje onder gegaan bij het rondrennen in het ondiepe gedeelte van het water.
Sindsdien is ze bang om dieper dan haar middel te gaan, en wil ze alleen in water waar ze de bodem kan zien.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Veel honden zouden nooit uit hun zelf gaan zwemmen, maar wel met een doel bijv. bal of tak. M.a.w. behalve echte waterhonden (retrievers e.d.) vinden zwemmen helemaal niet zo fijn. Pootje baaien en daardoor lekker afkoelen vinden ze wel heerlijk. Mijn honden vinden het heerlijk in het water, eentje zwemt dus voor de bal of zijn baas te "redden" (terug te drijven naar de kant) de andere zet geen pas als ze geen vaste grond onder de voeten heeft, maar staat altijd als eerste in het water. Kortom de baasjes willen meestal dat de hond zwemt....

Antwoorden (2)

Zelf mee het water in en haar niet lokken. Ze wil graag bij je zijn, dus probeert ze zo dicht mogelijk bij je te komen. Neem haar bal mee in het water en ga er achteloos mee spelen. Komt ze niet verder, dan doe je het morgen opnieuw. Duurt misschien een paar dagen, maar dan komt het goed.

Je zegt niet wat voor hond het is en dat is toch wel belangrijk. Terriers houden over het algemeen niet van water en een Engelse bulldog kan in de meeste gevallen niet eens leren zwemmen. Jachthonden en retrievers horen dol op water te zijn.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is een ijslandse herder
Ivana
9 jaar geleden
Oh, die op je avatar staat! Dat moet dus met een beetje geduld geen problemen opleveren. Maar dwing hem niet, dat wekt alleen maar meer aversie op. Mooie hond hoor!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is eigenlijk het probleem nu je weet dat je hond watervrees heeft...Mijn hond moet ook niks hebben van water en stapt heel elegant over elk regenplasje heen en wil gewoon geen natte voeten. Zo is mijn hond nu eenmaal en waarom zou ik dit willen veranderen...
Ivana
9 jaar geleden
@Azalaia. Zwemmen is gezond voor honden en voor mensen en als je er samen plezier aan beleeft is er een extra binding.
Ik doe zelf niets liever dan samen met mijn hond zwemmen als ik in Frankrijk op vakantie de rivieren doorkruis en samen brood en water deel. Een hond zien zwemmen is op zich al een feest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geloof ik graag en is helemaal prima zolang de hond er echt plezier in heeft. Ik vind alleen dat je niks moet forceren als je merkt dat de hond watervrees heeft. Misschien is fly ball een beter alternatief, en dat is ook leukvoor de baas...Hier is wat informatie over fly ball:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flyball
Ivana
9 jaar geleden
Wie heeft het over forceren?
Haar vraag gaat over zwemmen, niet over hondensporten in het algemeen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hond van Dewy10297 heeft angst voor water en ze vraag wat ze daar tegen kan doen zodat hij toch het water in wil zonder vrees. In mijn optie is dit toch iets gaan forceren bij haar hond wat de hond van nature niet wil en kennelijk ook geen behoefte aan heeft. Ik bedoel met forceren geen grove dingen of zo. Ik had vroeger een goudkleurige Cocker Spaniel en die was niet uit het water te krijgen. Na 16 jaar, nadat ik hem had moeten laten inslapen, kreeg ik een herder/labrador, en die moest niks hebben van water. Balletje apporteren leuk, maar ophalen uit een meertje...vergeet het maar. Mijn huidige hond moet er ook niks van hebben, dus ik laat het maar gaan zoals het valt... :-D
Al op jonge leeftijd socialiseren en laten wennen aan water.
Er zijn honden die schoon water maar niks vinden en in de eerste de beste modderplas duiken die ze tegenkomen.
Maar misschien dat het ras niet graag zwemt? Het kan ook zijn dat de hond aversie heeft tegen bepaalde soorten water.
Hier 2 honden waarvan de een overal in zwemt behalve in zee. De ander wil niet in modderig water, maar wel in kraakhelder zoet water pootje baden.
Er zijn honden die vreselijk graag naar de trimmer gaan en gewassen worden heerlijk vinden. Trimmers kunnen vaak goed met alle honden overweg, zelfs met honden waarvan de eigenaar beweerd dat de hond "onhandelbaar" is. Vraag eens een trimmer in de buurt die je helpen wil je hond wat "waterbestendiger" te maken.
Probeer eens je hond voorzichtig af te sponzen met gewoon kraanwater. Dan went hij misschien aan handelingen van mensen en water. Dit zul je gedurende langere tijd moeten oefenen en uiteindelijk gaan pootje baden. Het waterniveau alleen verhogen wanneer je hond erg zelfverzekerd is en het geheel ontspannen ondergaat.
Je kunt proberen het zgn. "kopieergedrag" uit te lokken. Zoek iemand in je omgeving met een ras (Duitse Staander, Labrador e.d.) wat dolgraag zwemt. Wanneer de honden dikke maatjes zijn heb je kans dat je hond uiteindelijk ook het water in gaat.
Zelf zwemmen en spelen in het water kan helpen. Ook belonen met iets wat hij erg lekker vind kun je proberen.