Goudvis uit bak gesprongen gaat hij het redden?

Een van mijn goudvissen is gisteren nacht uit de bak gesprongen, hij heeft een lange tijd op de grond gelegen en was al een beetje verdroogd, hij ademde nog wel. Ik heb hem snel teruggezet en nu zwemt hij weer maar wil niet eten. Gaat dat nog komen? Gaat ie het overleven? Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Goudvissen zijn karperachtigen en dat zijn taaie vissen; dat jouw goudvis na een klap op de grond, uren droogte toch nog leeft en rondzwemt, bewijst dat.
Hij maakt een goede kans dit te overleven, dat hij nu nog niet eet is normaal, hij is aan het bekomen, een vis hoort in het water...hij moet wel veel stress gehad hebben en pijn.
Vrijwel zeker zijn schubben en vinnen beschadigd, mogelijk treedt op die plaatsen schimmel op, zeker bij een verzwakte vis...wanneer dat gebeurt medicatie toevoegen, dus niet op voorhand.
Zorg dat hij schoon water heeft en dat hij niet gestoord wordt door andere vissen.
Dek voortaan het aquarium af zodat zoiets niet meer gebeurt.
Z512099
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de informatie, Hij zit samen met zijn vriendjes in een hele grote bak, heb er al een net over gespannen om te voorkomen dat ze springen. Inmiddels heeft ie ook alweer een beetje gegeten.
Z512099
8 jaar geleden
Wat een geluk ... hou hem goed in 't oog betreft huidwoekeringen, zijn slijmhuid, schubben en vinnen zijn zeker beschadigd, mogelijk kan zich dit spontaan herstellen, op den duur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je advies. Hij heeft een witte kras op de zijkant van zijn lichaam en gebruikt aan 1 kant zijn borstvin niet. Goe groot is de kans dat hij schimmel /huidwoekeringen krijgt?
Z512099
8 jaar geleden
Moeilijk te bepalen wanneer schimmel enzv. toeslaat, de witte kras op zijn zijkant doet mij al denken aan schimmel, de borstvin heeft tijd nodig om te genezen, als deze zwak blijft dan compenseert de vis dat wel, is niet zo erg, een van mijn Sarassa's ( witte goudvis met rood ) mankeert een borstvin en die zwemt heel normaal en lijdt daar niet onder. Dat de vis eet is een goed teken, je kan meer variëren in de voeding, bijv. vers-de-vase en watervlooien ( diepvries ), dat versterkt hem en bespoedigt zijn herstel. Ik zou het nog wat aanzien en de natuur zijn beloop laten gaan, als je toch medicatie willen toedienen dan vindt je in de gespecialiseerde aquarium-zaak het bekende eSHa 2000, dat is goed voor wel 18 verschillende ziektes of aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze krijgen elke dag diepvries voeding, verschillende soorten en vlokvoer. De kras is van de val, die had hij gelijk al toen ik hem weer had teruggezet. Ik hoop eigenlijk dat het witte van de kras misschien wel een genezingsproces is, dat zijn huid weer aan het herstellen is, het lijkt namelijk niet echt op schimmel. Maar in ieder geval heel erg bedankt voor je tips en adviezen. Ik heb er echt wat aan.