Wat is de beste manier om een Triops te verzorgen?

Ik heb een setje gekocht waarmee je Triopsen kan kweken (Voor de duidelijkheid, Triopsen zijn kleine visjes, de oudste, nog levende, diersoort op aarde). Ik ben er nu mee bezig, maar nergens staat echt heel duidelijk aangegeven wat ze wel en niet lusten, wat je wel en niet met ze moet doen, wat je wel en niet voor ze moet kopen.... Etc. Etc. Etc. Het punt is dus: Nergens staat echt heel duidelijk hoe je de schattige visjes moet verzorgen. Dat komt waarschijnlijk ook omdat er niet veel mensen zijn die er wat van af weten. Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
bamibal
9 jaar geleden
Het zijn geen visjes, maar kreeftachtigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zag het net inderdaad. Ik had het al gehoord van mensen, alleen had nog niet veel op internet gekeken en ik had je reactie nog niet kunnen lezen.

Het beste antwoord

Beste AllStarForLife,

Ik moet bekennen dat ik onderstaande antwoord voor je gegoogled heb. Ik wist niet wat Triops waren, was benieuwd, en vond voornamelijk (veel) Engelse informatie. Mocht je de Engelse taal machtig zijn: gewoon zelf even googlen. Mocht je de Engelse taal niet voldoende beheersen, dan hieronder een samenvatting van het antwoord op je vraag:

Triopsen zijn alleseters en zijn vrij gemakkelijk te verzorgen, mits je je maar aan een aantal vereisten houdt:

* gebruik een aquarium van 2 liter of groter. Niet kleiner;
* gebruik GEEN water uit de kraan ivm chloor-gehalte. Aangezien chloorgehalte in Nederland wel meevalt kan wellicht water uit de kraan hier in Nederland wel. Maar het beste is het gebruik van mineraalwater (zo'n 2L pak Bar-le-Duc oid). Als dat te duur is: gedestilleerd water gebruiken (te koop bij de drogist/apotheek);
* houd de temperatuur van het water rond de 26 graden Celsius (bij voorkeur niet lager dan 23 graden en niet hoger dan 29 graden);
* als het goed is, heb je niet alleen de Triops-eitjes maar ook een licht gekregen bij je start-pakket. Zet dat licht voor je aquarium, laat het 24h per dag aanstaan, en doe achter je aquarium een zwart papier;
* als je Triops-eitjes zijn uitgekomen kan je het licht op een dag/nacht ritme instellen. Als je bij je aankoop geen voer hebt meegekregen, voer ze dan de eerste vijf dagen met visvoer voor tropische vissen. Doe dat eenmaal per dag en vermaal het visvoer zoveel mogelijk voor het in het water te doen. Dit vermalen kun je tussen je vingers of met de achterkant van een lepel op een bord doen. Ze hebben maar heel weinig nodig;
* Na vijf dagen kun je overstappen naar het 2 of 3 keer per dag voeden. Het voedsel nog steeds vermalen. De hoeveelheid af laten hangen van hoeveel ze willen eten. Praktisch betekent dit: voeden en het restant-voedsel uit het water halen zodra ze stoppen met eten;
* Na een dag of tien kun je het beste wat zand of kiezelstenen op de bodem van je aquarium leggen, dat vergemakkelijkt het eieren leggen. Het is echter geen noodzaak, ze leggen ook wel eieren zonder een zand/kiezelbodem;
* als je wilt kun je je Triops nu ook kleine stukjes wortel, etcetera voeren. Het zijn immers alleseters.

Ze worden tot drie maanden oud en kunnen zo'n 6 cm worden, meestal blijven ze echter kleiner.

N.B. Triopsen zwemmen al zo'n 300 miljoen jaar op onze aarde rond, dus vermoedelijk hoef je met bovenstaande niet al te precies te zijn.

Veel succes en plezier!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb heel wat aan uw antwoord gehad! Ik had zelf voor uw antwoord had gegeven ook al even rondgeneusd op Google! Met rondneuzen bedoel ik heel veel rondneuzen! Ik had dit stuk nog niet gevonden! Bedankt voor je antwoord! Daarom als beste antwoord gekozen! Als een "soort van" beloning... :)