Waarom graaft mijn hond in huis?

Mijn hond graaft op allerlei plekken in huis. In de tuin doet ze dit niet. Weet iemand waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
33K

Het beste antwoord

Wanneer een hond met alleen zijn voorpoten graaft, is dit een vorm van verveling. De hond probeert zo zijn energie kwijt te raken.
Het maken van een herhalende beweging veroorzaakt een aanmaak van een chemisch stofje waardoor de hond zich prettig voelt. Er zijn honden die hiervoor andere bewegingen bedenken. Bijv.: rondjes draaien, heen en weer rennen, schaduwen of juist lichtjes najagen, of denkbeeldige vliegen gaan vangen.
Een hond die alle 4 zijn poten gebruikt en "voetenveeg" bewegingen maakt wil dat zijn geur beter te ruiken is voor andere honden. Wanneer zijn geur andere overheerst (lees: normale voetstappen) is zijn geur meer aanwezig, waardoor hij simpelweg meer opvalt.
Wanneer je hond graaf bewegingen in een bench, mand, huiskamerkleed/mat, of gewoon over het laminaat maakt, zou je eigenlijk andere bezigheden moeten bedenken.
Kijk eens of je hond dit gedrag minder vertoont wanneer je een stevige wandeling maakt, ballen gooit, of mentale uitdagingen bedenkt i.d.v.v. voerpuzzels. Leer je hond allerhande kunstjes en laat hem deze achterelkaar uitvoeren en beloon hem met voer.
Het is een teken dat je hond zich onrustig voelt en zich geen raad weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Graafbewegingen maken is territorium markeren. Een hond heeft geurkliertjes onder de pootjes, waarmee hij/zij markeert.