Mijn rat niest en heeft soms een bloedneusje wat heeft hij?

Mijn mannetjes rat van ongeveer 1 jaar oud niest veel en heeft af en toe een bloedneusje. Ik had op internet gelezen dat het bloed uit zijn neusje soms ook een stofje kan zijn van het voer wat vaak wordt aangezien voor bloed. Kan dat kloppen? Of het kon een stofje zijn dat ook vaak wordt aangezien voor bloed dat door stress kan komen. Maar dat is raar maar want mijn andere mannetjes rat die iets jonger is, heeft er geen last van terwijl ze echt precies hetzelfde doen, hetzelfde eten en de zelfde hoeveelheid aandacht krijgen. Alleen rent de rat die nergens last van heeft wat vaker los in de slaapkamer. Maar het lijkt me niet logisch dat dat de reden is. Mijn rat die de klachten heeft is ietsjes te dik. Hij niest wel veel maar ik heb het idee dat hij er zelf geen last van heeft. Is er iemand die een idee heeft wat het niezen en de bloedneus kan zijn? En of ik me zorgen moet maken en of ik met hem naar de dierenarts moet?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Niet alleen honden en katten, maar ook knaagdieren kunnen last hebben van niesziekte. Dit is een virusziekte die door de dierenarts kan worden bestreden met antibiotica. Het is wel zo, dat als het antibioticum is uitgewerkt de ziekte kan terugkomen. Ook komen ademhalingsproblemen en longontsteking vaak voor bij ratten. Ga dus eerst even te rade bij de dierenarts en lees de teksten onder de link.