Kan je ook gedeeltelijk een huisdier met iemand delen?

kat/hond etc. aangezien je geen eigen huisdier kan hebben in verband met trap naar woning, lift is niet aanwezig, en tijd als je werkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (9)

Ik denk dat het best mogelijk is om samen voor één huisdier te zorgen. Houd er wel rekening mee dat het niet voor ieder huisdier even fijn is om twee woningen/baasjes te hebben. Het belang van het dier staat hierin wel voorop vindt ik.

Als je graag een hond wilt, dan zou je in je omgeving kunnen kijken of daar iemand woon die slecht ter been is. Voor deze mensen is het lastig om lange(re) afstanden te lopen, terwijl dat voor een hond heel prettig kan zijn. Misschien kan je afspreken dat jij een paar keer per week/maand de hond uit laat.

Zo zijn er verschillende oplossingen te vinden denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat is wat moeilijk te delen, omdat het nogal eigenzinnige dieren zijn vaak, die sowieso vaak hun eigen gang gaan.

Een hond kun je prima delen. Spreek met iemand af, dat je de hond geregeld mag lenen, om uit te laten en om lekkere wandelingen mee te maken. De hond vindt lekker buiten zijn prachtig, dus zal jou al snel zien als een hele goede kameraad.

Persoon "leen" ik zeer vaak de hond van mijn broer. ben zelf voor mijn idee ook net even te vaak weg, om zelf een hond te kunnen houden, maar op deze manier heb ik toch ook veel plezier aan de hond.
13 jaar geleden
Nee, ik denk dat dit in het belang van het dier niet kan.
Dieren hebben net als mensen behoefte aan hun eigen plekje en hun eigen spullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus 2 ouders hebben is ook verkeerd want die delen ook de zorg over een ki nd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, vind ik een beetje kromme redenatie, maar als ouders gaan scheiden zie je inderdaad dat een kind er beslist niet beter van wordt
Natuurlijk kan dit ; ik ken studentenwoongemeenschappen, die met elkaar voor een huisdier zorgen.
Maar je zult héél goede afspraken moeten maken, zodat niet één alleen de lasten heeft, en de ander alleen de gezelligheid.
Ook dingen als dierenartsrekeningen en trim-kosten(hond), en evt. de kosten van een huisdierenverzekering en de hondenbelasting moeten besproken worden, evenals de kosten van de hondenschool, en wie gaat er trouw heen, of beloof je dit belangrijke aspect van de opvoeding samen te doen?

Én je moet iemand vinden, die dit ook een goed idee vindt, en eerlijk gezegd, lijkt me dat nog het moeilijkste...
Want iemand die huisdiervriendelijk woont, en alle tijd heeft om met het dier op te trekken, zal gewoon graag een huisdier willen, en waarom dan dit dier delen met iemand anders?

Het lijkt me een reëelere mogelijkheid, om een wandelhond te vinden in jouw buurt. Een hondeneigenaar zal het misschien heel heerlijk vinden, als jij elk weekend lange wandelingen met de hond maakt, en 's morgens even de ochtendwandeling voor je rekening neemt, voor je naar je werk gaat.

Je zou eens kunnen informeren bij de dierenartsen in jouw buurt, of er misschien iemand slechter ter been geworden is, en een probleem heeft zijn/haar hond genoeg beweging te geven. Ook bij hondenscholen kennen ze vaak situaties, waarbij een stel-met-hond gaat scheiden, en ze alles op alles willen zetten om de hond niet het slachtoffer van de scheiding te laten worden. Wees creatief, dan vind je wel een mogelijkheid....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, tot op zekere hoogte kan dat prima.
er moet natuurlijk wel iemand eindverantwoordelijk zijn.
ik heb jaren lang een leenhond gehad, waarmee ik drie tot vier maal per week de hort op ging.
baasje deed de korte wandelingen en had de verantwoordelijkheid, ik deed de lange wandelingen.
was een prima regeling, niet in het minst voor de hond.
Rieneke1
13 jaar geleden
Bij hond zou het wel kunnen, maar dan denk ik eerder aan het af en toe uitlaten van een hond. Zoals hierboven ook al aangegeven. Een kat zou ik zeker niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met mijn ervaringen kan het prima met een kat, en juist minder goed met een hond..
Een kat hecht zich vooral aan zijn omgeving, en ten tweede pas aan de personen om zich heen. Ik heb wel eens studentenwoningen gezien waar een paar katten vrolijk rondwandelden. Bij een hond is dit niet zo gemakkelijk omdat deze zich erg gaat hechten aan een persoon, soms 2 of 3 personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als huisdier zou ik dan eerder naar "ect" nijgen.
Denk bv aan 'n muisje, hamster, kanarie, vis...
Gewoon van die beestjes die in 'n kooitje, aquarium of terrarium zitten. Dan hoef je niet te delen en kun je 'm helemaal voor jezelf houden. Enne... ook een ratje ofzo kun je redelijk tam krijgen. Weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dit niet doen. Als het een goudvis,cavia , konijn etc. is maakt het niet uit maar bij een kat of een hond kan dit hoop stress bezorgen. En een hond of kat kan door stress onzinnelijk worden , je huis gaan slopen etc.

Het zou natuurlijk ook goed kunnen gaan maar ik zou het risico niet nemen. En wat als de ander in eens geen zin er meer in hebt dan zit je.