Waarom moet een aquarium filter 4-5x groter zijn dan inhoud van een aquarium van 50 liter?

Verwijderde gebruiker
10 maanden geleden
Z512099
10 maanden geleden
Je bedoelt een biologische filter, hoe groter de hoeveelheid afzetmateriaal en dus de filter, des te meer nitrificerende bacteriën zich daarop kunnen nestelen.

Antwoorden (2)

De "norm" van 4 á 5 x de inhoud is er om er voor te zorgen dat de gehele inhoud 4 á 5 keer per uur gefilterd wordt.
10 maanden geleden
Een filter moet niet 4-5x zo groot zijn als het aquarium. In de regel wordt hier gesproken over de capaciteit van de filter, hoeveel keer per uur die de inhoud van het aquarium filtert.
Maar in de regel wordt uitgegaan van 2-3 keer per uur, dus zou een filter met een capaciteit van 100-150 liter per uur al voldoende zijn. Als je een filter neemt met grotere capaciteit (200-250liter per uur), zal het water vaker worden gefilterd.
10 maanden geleden