Hoe houdt je je katten bij de bank weg?

Ik krijg dinsdag een nieuwe hoekbank van stof. De vorige bank is nog geen jaar oud maar helemaal kapot gemaakt Door de katten. ..Deze was dan wel van nep leer. Hoe zorg ik er voor dat mijn katten niet hetzelfde met dit bankstel gaan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
haha, hebben wij vorig jaar ook geprobeerd. De katten hebben er een enorme fijne grote stoffen krabpaal bij...
Succes :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. ... Denk ik ;)

Het beste antwoord

Dat gaat geen makkie worden, want blijkbaar zijn je katten gewend de bank als krabpaal te gebruiken.
Je katten krabben aan de bank om twee redenen: allereerst om hun nagels te scherpen.
Bied hun een fijne krabpaal als alternatief, die je direct naast de bank zet.
Verder krabben je katten aan de bank om die met hun geur te markeren.
Dat kan je proberen te ondervangen door de bank te sprayen met feliway.
Leid je katten af zodra ze toch aanstalten maken, maar blijf relaxed en vriendelijk: gestresste katten hebben alleen maar meer neiging te gaan markeren.
Succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit antwoord wol ik helemaal niet horen haha. Evengoed bedankt. het is al wel stukken verminderd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie niet direct in de vraag staan dat de katten de bank als krabpaal gebruiken. Mijn bank staat ook vol krassen van de kat, dat wil niet zeggen dat ze niet weet dat ze er niet mag aan krabben. Soms zit een kat op de bank en schrikt ze van iets van buiten en zet ze haar nagels.
Rieneke1
9 jaar geleden
Daki, een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg.
Bovendien zou ik het wel van Niels gehoord hebben als ik het verkeerd begrepen zou hebben, toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke heeft het bij het juiste eind. vandaar ook mijn plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijft een vreemde redenering. Een voorbarige conclusie trekken en dan afwachten of je het verkeerd begrepen hebt. Dat is imo niet de definitie van een goede verstaander. Oftewel: doet niets af aan mijn opmerking. Ook al heb je het toevallig bij het juiste eind. @niels: des te beter voor jou, dan is het in feite alleen een krabprobleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat heet logisch redeneren, daki. bedankt rieneke! ik heb een nieuwe krabpaal erbij gekocht.

Andere antwoorden (5)

Het is mogelijk om ze van de bank af te houden door er aluminium folie op te leggen wanneer je niet thuis bent. Dat komt doordat wanneer ze op het aluminiumfolie springen ze schrikken van het geluid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat folie vinden ze geweldig. maakt een leuk geluid... zeker als je er van tafel op springt.
consequent ze natspuiten met bijvoorbeeld een plantenspuit houdt ze weg bij de bank.
Tenminste, op de momenten dat u thuis bent...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn al goede antwoorden gegeven. Misschien heb je ook nog iets aan deze tips:
Koop een lange krabpaal. De meeste zijn te kort. De kat moet zich helemaal kunnen uitstrekken. Maak de krabpaal extra aantrekkelijk door de kat te verleiden met een hengel met een veertje eraan. Laat hem er achteraan jagen en lekker krabbelend het veertje vangen.
Aan een bank kun je heerlijk hangen en je uitstrekken. Er bestaan van ronde krabtonnen die vrij hoog zijn. Die zijn ideaal.
Onze kat was gefixeerd op de bank doordat er sisalachtig materiaal onder de stof bleek te zitten. Sisal is het touw wat gebruikt wordt om om de krabpalen te spannen. Vaak wordt er dierenlijm gebruikt onder de stof e.d. Dat is qua geur ook erg interessant.
De oplossing hier: parfum. Op de bank gesprayd en de kat mocht niet meer op de bank of kopjes eraan geven. (Maak voor de kat onweerstaanbare ligplaatsen. Je kunt zelfs de stof van de oude bank hiervoor gebruiken. ) Het parfum vond ze vreselijk vies. Test dit wel van tevoren. (Aftershave vond ze heerlijk, dus dat hebben we niet gebruikt!)
Het was de eerste week consequent zijn tot in het belachelijke toe, maar het heeft geholpen. Nieuwe bank=nieuwe regels. Dat traint makkelijker dan de kat op de oude bank nieuwe regels leren.
Wanneer je niet op de kat kunt letten doe je hem in een ander vertrek. Totdat je zeker weet dat de kat geen belangstelling heeft voor de bank.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het jammer dat er in de andere antwoorden te snel van wordt uitgegaan dat ze krabben aan de bank. Maar goed, ik vertrouw er op dat je voldoende krabgelegenheid hebt voor je katten en zowel horizontaal als vertikaal.

Wat wij hebben gedaan is eerst een deken gelegd over de banken. Moest de kat er dan opspringen dan had ze nog geen schade aangericht.

Dan kan je de katten beginnen afleren om op de banken te zitten. Hoe je dit doet is persoonlijk (oftewel: hoe heb je je katten 'andere dingen' destijds afgeleerd?) maar hou er wel rekening mee dat de katten voorheen blijkbaar wel op de bank mochten zitten dus wees zeker in het begin wat meer geduldig en hou het op de katten van de bank wegzetten alvorens je ze een tijdje later het echt begint af te leren.

De dekens kunnen dan van de banken gehaald worden van zodra je zeker bent dat de katten het hebben afgeleerd. Natuurlijk kan je ze er altijd weer opleggen als moest blijken dat het verwijderen van de dekens de interesse van de katten weer verhoogd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je tip. Ze krabben inderdaad wel aan de bank. ik heb voldoende alternatieven. krabpaal en plankjes.
Valeriaan druppels op de krabpaal= succes
Deze geur maakt ze erg blij dus is de krabpaal interessanter.
Daarnaast nagesputterd knippen waardoor de behoefte minder word
Succes