Mijn kitten is vanmorgen dood gegaan, kan ik de poes er vannacht gewoon bij laten?

Onze jonge poes van bijna 15 maanden heeft vorige week 1 kitten gekregen. Ik durfde er niet aan te zitten. Helaas was het te licht (mijn dochter heeft het een keer gewogen) en is het vanmorgen gestorven. Kan ik de poes er gewoon bij laten in de huiskamer? Ze jammert soms en probeert antwoord van het kitten te krijgen. Ik ben bang dat ze eraan gaat bijten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.9K

Antwoorden (1)

Geef je poes de kans om tot het besef te komen dat haar nakomeling niet meer leeft. Helaas heeft ze maar 1 jong gekregen? Wanneer ze meer jongen had gehad zou ze misschien minder heftig gereageerd hebben.
Er is nog een andere reden dat ze zo reageert: haar chemie huishouding (hormonen) werkt nog op volle toeren. Omdat ze niet meer jongen heeft kan ze hier eigenlijk niks mee. Wanneer de hormonen tot rust komen (hopelijk wordt ze wat kalmer) kun je de kitten weghalen. Waarschijnlijk laat ze het op een gegeven moment wel links liggen.
De kitten kan haar melk immers niet drinken en reageert niet op haar verzorging. Moederpoes likt het buikje van de kitten om ontlasting e.d. te stimuleren. Dit zorgt ook voor een verdere band en ontwikkeling van weer andere hormonen die weer van invloed zijn op de groei van de kitten en de melk die poes aanmaakt.
Wanneer je de natuur haar gang zou willen laten gaan en haar hormoontjes op een natuurlijke manier in een ander stadium wilt laten komen, kun je op zoek gaan naar kittens die geen moeder meer hebben. Het komt nl. voor dat moederpoezen niet terug komen naar hun nest omdat ze overreden is, ziek is geworden en overleden o.i.d.
Moederloze kittens kunnen met de fles grootgebracht worden, maar moedermelk is natuurlijk beter en moederpoes voedt haar kinderen op zoals het hoort.
Poezen zijn soms bereid om kittens van andere poezen te adopteren.
Bel in ieder geval even met de dierenartsenpraktijk. Misschien weten zij een adres/stichting die graag kittens aanbied voor een tijdelijke adoptie. Ook is het van belang om je poes even te laten nakijken op medisch gebied.
Als je geen nestje wilt is het beter de poes te laten steriliseren.