Dit is uit verveling.
In het wild is een kanarie de hele dag bezig zijn eten te verzamelen en legt daar soms redelijk grote afstanden voor af. Ook interactie met andere kanaries is aan de orde van de dag.
Wanneer de vogel zijn energie niet kan steken in alledaagse activiteiten loopt hij a.h.w. "over" van energie. Hij moet ergens naartoe met deze energie. Meestal ontdekt de vogel zelf een methode om dit kwijt te raken. Aan de tralies of andere voorwerpen in de kooi "prutsen" is een van de meest onschuldige manieren. Je ziet weleens kanaries die voortdurend spelen met een veer die ze uit hun staart of vleugel geplukt hebben. Sommige vogels gaan destructiever te werk en poetsen hun veren op tot ze kaal zijn. (M.n. papegaaien zijn hier berucht om. )
Maar er zit nog een gevolg van dit gedrag achter:
In vroeger tijd zag je dergelijk gedrag ook wel bij dierentuindieren. Bijv. de tijger liep urenlang heen en weer langs de spijlen van zijn veel te kleine verblijf. Soms zie je verveling gedrag ook nog weleens bij olifanten: ze wiegen heen en weer. Gelukkig begrijpen we steeds meer van natuurlijk gedrag en het belang daarvan.
(Vreemd genoeg stoppen we onze "gedomesticeerde" dieren nog steeds in te kleine kooitjes en zorgen we niet voor hun mentale behoeften.)
Men heeft ontdekt dat dieren een stofje aanmaken in de hersenen waardoor ze zich prettiger gaan voelen wanneer ze herhalende bewegingen maken. (Heen en weer lopen, wiegen, steeds 1 voet verplaatsen, rondjes draaien, eten bewaken, steeds dezelfde geluiden maken, knabbelen aan voorwerpen en lichaamsdelen enz. enz. )
Oorzaken zijn dus:
1. te kleine leefomgeving;
2. gemis van soortgenoten (en het bouwen van een nest en voortplanting en alle belevenissen die hierbij horen. Een kanarie behoort tot de wevervogels. Ze kunnen uren zoet zijn met het zoeken van materialen en het weven van een nest.);
3. geen uitdagingen i.d.v.v. zoeken van voedsel;
4. te weinig natuurlijke bewegingen kunnen maken (geen ruimte genoeg om te vliegen);
Kortom: de vogel kan zich niet zo natuurlijk gedragen zoals wenselijk is.
Kijk eens of je een (binnens)huis volière kan aanschaffen en liefst een lotgenoot.
Laat je inspireren door mijn uitleg en verzin andere manieren om je vogel te voeren i.p.v. alles op vaste tijdstippen in zijn etensbakje. Laat je goed informeren door een vogelvereniging over voer en huisvesting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan wil hij er uit. Het is een vorm van verveling. Hij heeft geen vijl of zaag dus doet hij het met de snavel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef de kanarie een stuk zeeschuim en bevestig dat aan de tralies. Hij slijpt zijn snavel. Een goede dierenzaak heeft zeeschuim op voorraad en ook de klemmetjes die erbij horen.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een mineraal blokje is ook aan te bevelen, dat is harder dan sepia en beter om de snavel mee te scherpen. Je kan beide soorten mineraal ophangen.
Ivana
9 jaar geleden
Het mineraal sepioliet of meerschuim is een gehydrateerd magnesium-silicaat. Kanariesnaveltjes zijn niet zo hard, dus is dit meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is waar. Snavels van parkieten zijn veel sterker en er ook beter voor uitgerust.
dat is gedrag waarmee hij laat zien dat hij zich verveelt, probeer wat stimulerende speeltjes in zijn hok te hangen, dit hoeft helemaal niet duur te zijn.
denk aan: lege toiletrolletjes, kartonnen dozen/doosjes, lege eierdozen, een stukje ketting met een belletje er aan, of je kan zelfs wilgentenen plukken(let op, niet als de wilgen in kwestie aan een autoweg staan ivm uitlaatgassen)en daar dan iets leuks van knutselen.

kijk alleen wel uit met lijm en plakbandresten, als je parkiet er in verstrikt raakt kan hij in paniek raken en zichzelf schade toedoen in een poging los te komen
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Het gaat hier om een kanarie, niet om een parkiet.
Het hoeft niks te zijn. Verveling hoeft ook niet per see.. Mijn parkiet en overigens ook mijn hamster doen het ook en die vermaken zich prima! Zolang je zorgt dat er voldoende speeltjes zijn en iets van een kalksteen om aan te knagen is er niks aan de hand.