Onze kat is vorige week doodgebeten door een Amstaff. Ze werd aangevallen door een losgebroken hond. Kan dit nog gebeuren aub eens hij gebeten heeft ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat triest, sterkte. Ik zou niet weten waarom hij het niet nog eens zou doen, als hij de kans krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn eerste reactie was zeer flauw, daarom hou ik hem ook maar voor me.
Maar ja, natuurlijk zou de hond dit nogmaals kunnen doen bij een andere kat. Katten en honden gaan nu eenmaal zelden goed samen.
De vraag is echter, wat wil je nu precies weten? Aan de andere kant, vind ik dat het feit dat jouw kat los buiten loopt net zo erg is als een hond die los is. Waarom zou jouw kat dat wel mogen?
Rieneke1
9 jaar geleden
Bianca, katten mogen dat omdat ze geen roedels vormen die gevaar voor mensen kunnen opleveren. Verder ben ook ik een voorstander van het alleen beschermd buiten laten van de kat, maar dat is nu helaas mosterd na de maaltijd.
Ivana
9 jaar geleden
Ooit gehoord van een serieuze Amstaff bezitter, dat hij wilde voorkomen dat zijn hond in de fout zou gaan, omdat de kans dat er een herhaling zou plaats vinden dan zeer groot was. Hij zou de smaak van vechten te pakken kunnen krijgen. Het zijn vaak voor de vechtsport gefokte dieren en vechten zit verankerd in de genen.
Antwoord dus: ja.
Ik vind die ervaring voor jou triest, maar ook voor de bezitter van de hond. Die zal het er ook moeilijk mee hebben dat hij zijn hond niet meer echt vertrouwen kan.
En voor Bianca: jouw idee om honden met katten te vergelijken klopt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
volgens mij wil de vraagsteller gewoon een bevesteging dat volgens hem haar het de fout is van de amsteff, maar wie weet heeft jou kat wel eerst uitgehaald naar de hond en is de reactie van de hond bijten. en die amsteff had net net zo goed een enkel bijtertje kunnen zijn. zelf hier een amstaff x pitbull met katten en dat gaat gewoon prima.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn en blijven risico honden. Als er van elke 100 Amstaff's er 95 oké zijn, dan weet jij niet of je niet toevallig een hond uit de 5% hebt die niet oké zijn. Ik ken hier ook iemand met een groot uitgevallen Amstaff reu, maar die kan nooit los, want elke kat gaat gaat er gegarandeerd aan, ook kleinere honden trouwens. Mensen moet hij eerst leren kennen. Geen prettige hond dus want hij zal maar eens een losschieten en de hond kan er uiteindelijk ook helemaal niks aan doen dat die juist gefokt is als vechthond om tegen stieren te vechten, zo ook de Bull terriers met die lange snuiten die je niet meer zo vaak tegenkomt en Pittbuls. De mens is hierin compleet doorgeslagen met het idee om honden te willen fokken alleen om ze met elkaar te laten vechten tot de dood erop volgt voor geld en als vermaak.en hoe agressiever zo'n hond dan wordt, hoe beter het is. De wereld bestaat uit heel veel krankzinnige mensen en niet alleen met het fokken van vechthonden.

Het beste antwoord

Ja. De hond ziet een kat van nature uit nl. als prooi en heeft een instinct om te jagen.
Een hondeneigenaar kan een pup zodanig socialiseren (dit moet wel voor een bepaalde leeftijd gebeuren en liefst al vanuit de fokker dus zo jong mogelijk) dat hij katten negeert of tolereert.
M.n. hondenrassen die, vanuit hun achtergrond (dus het oorspronkelijke doel waar ze voor gefokt zijn) later moeilijkheden kunnen veroorzaken, zullen in de socialisatieperiode extra aandacht moeten krijgen op onderdelen waarin ze de neiging kunnen krijgen om hun tanden te gebruiken.
Honden en katten kunnen in principe heel goed samen leven. De eigen katten hebben bij honden een streepje voor. Katten op straat behoren niet tot de roedel.
Wij hebben zelf honden en katten. Dit gaat prima. Katten op straat worden weg gejaagd, maar niet gevangen.
Een kat leert een hond nl. zijn persoonlijke zone te respecteren. Bij onze eigen katten is dit ongeveer 40 cm. rondom.
Wanneer onze honden een vreemde kat tegenkomen houden ze een eerbiedige afstand. Als de kat zich omdraait naar de hond toe gaat de hond de confrontatie niet aan.
Wanneer een (ik ga er vanuit dat je vraag over een volwassen hond gaat) hond geleerd heeft dat een kat (of een konijn, muis e.d.) vangen en doden hem iets oplevert (het succesvol vangen van een prooi is een enorme beloning voor een hond) is het heel moeilijk hem te leren juist die prooien te negeren die zo aantrekkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, als de hond weer losloopt kan deze weer een kat vangen. Mij is geleerd dat als een hond eenmaal bloed geproefd heeft, en weet hoe het is om te jagen, dat dat zeer moeilijk te verleren is.
Triest voor je dat je zo je kat bent kwijtgeraakt.