Ik heb twee volwassen katten geadopteerd van vijf jaar. Hoelang zullen ze moeten wennen ?

Overdag verstoppen ze zich onder een kast of bed, kan je er niet aan en laat ik ze dan ook met rust. Ze zijn dan angstig. 's Nachts komen ze kopjes geven terwijl ik slaap of miauwen. Ze zijn al ongeveer vijf dagen bij mij. Hoelang "wentijd" hebben katten nodig ? Hoe laat ik ze 's nachts slapen en overdag naar ons toe komen. Ik weet dat je niets kan forceren en ze best met rust laat zodat ze na een tijdje zelf afkomen ... maar hoe lang zou het ongeveer duren ?

9 jaar geleden
1.1K
Ivana
9 jaar geleden
Wil je echt dat ze 's nachts bij je op de slaapkamer zijn? Dat kan wel eens lastig worden. Eenmaal toegestaan, krijg je het er slecht weer uit. Ze zijn toch met z'n twee, dus zou ik ze fijn in de huiskamer laten zodat je nachtrust niet wordt verstoord. Nu hoort dat nog bij het gewenningsproces.

Antwoorden (3)

Ik heb sinds kort een cavia, het is geen kat maar ook een dier, mijn cavia deed er een maand over om te wennen. Je moet je katten vooral aan z'n omgeving laten wennen.

Veel succes !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe lang dit duurt ligt helemaal aan de kat. Ze komen 's nachts al wel bij je, dit omdat jij dan rustig bent en dan durven ze het wel. En inderdaad, je kunt niets forceren dit werkt niet. Een kat 's nachts laten slapen?? Je weet neem ik aan dat een kat een nachtdier is en overdag slaapt, denk niet dat je dit eruit kunt krijgen. Maar om een antwoord te geven, de ene kat (die van mij o.a.) waren al helemaal gewend en niet meer angstig na 1 dag, de andere met een week, de andere met 2 weken, de andere met een maand pas, dat ligt geheel aan de kat en zijn achtergrond. Met katten moet je gewoon veel geduld hebben. Wil je dat ze overdag naar je toe komen, maak jezelf klein en maak geen geluid, leg eventueel wat lekkers bij je in de buurt zodat ze dit kunnen ruiken want ja voor eten wil een kat nog wel eens komen ;P, als ze naar je toe komen, raak ze dan niet aan en maak ook geen geluid of onverwachte bewegingen, zodra zij jou hebben aangeraakt (kopjes, of als jij je hand uitsteekt dat ze hieraan ruiken) kun je ze zachtjes aaien. Probeer dit eens een paar keer en als dit niet lukt moet je toch heeeeeeeel veeeeeel geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Prima antwoord, +
Wel is het zo dat veel katten hun slaap-waakritme gaan aanpassen aan dat van het baasje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt :) oke, dat zou inderdaad kunnen misschien dat mijn katten dan uitzonderingen zijn haha. Die zijn overdag aan het slapen wanneer ik wakker ben en gaan donderjagen wanneer ik wil slapen :P maar goed, dan komt misschien ook omdat het nog kittens zijn :)!
Rieneke1
9 jaar geleden
Geduld! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik overdag werk slaapt de kat, 's-morgens en 's-avonds is ze actief bij ons, helpt mee in de tuin en de keuken of tv kijken. 's-nachts weet ik niet wat ze doet, maar om half 6 wil ze dat wij opstaan. (de wekker gaat pas om 6 uur)
Waar komen de katten vandaan, hoe waren ze daar, altijd al samen? Dat soort dingen spelen mee. Is gewoon niet te zeggen hoe lang het duurt dus. Geef ze de tijd en ruimte. Laat ze wel binnen eerste tijd. En tijdens voeren kun je proberen of ze geaaid willen worden.