Waarom doet mijn hollandse herder na tig jaren samen zijn opeens agressief tegen mij andere honden?

Tess, nu 5 jaar oud had 1 van onze andere honden (allemaal teven)al een aantal keren flink beschadigd daarom hielden we deze 2 ook apart. Met deze hond (kruising herder/husky konden we dat nog enigzins begrijpen omdat deze hond dominant is maar zeker geen bijter, Tess viel haar steeds aan (Tess is als pup later erbij gekomen toen de andere honden al een aantal jaar oud waren) Nu kon ze met onze 3e hond (een uit spanje geadopteerde bastaard, geen kwaad in) heel goed, Tess lebberde haar helemaal af, geen probleem eigenlijk.Tot afgelopen week Tess een balletje had gevonden, deze later let liggen, de 3e hond pakt het balletje en Tess vliegt er boven op.
Nu zien wij bij Tess geen .. grommetje eerst, lip trekken, waarschuwing, maar als ze gaat dan is er geen houden aan en houd ze niet meer op.
Als we haar er dan af hebben (met behulp van een electr, vliegenmepper die ik op haar kop heb gehouden) duurt het nog ff tot ze weer rustig is en dan is ze heel "bang"..staart tussen de poten..tussen je benen doorlopen.
Nu hebbe we een heel grote hondenloop met binnenhok ( die we tot nu toe niet gebruikten) maar waar ze nu noodgedwongen in zit. Opzich is het een superlieve hond maar het is net of er een knop omgaat, een waas, ik weet het niet maar mijn man zegt haar niet echt meer te vertrouwen. Ik wil het zo graag begrijpen waarom...
Moeten we haar in laten slapen omdat ze niet meer vertrouwd is, wat me echt aan het hart gaat als grote dierenliefhebber maar heb hier ook kinderen lopen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Ik zou heel snel een gedragsdeskundige inschakelen. Waarschijnlijk zien jullie een aantal signalen van de andere honden over het hoofd!
Er gebeurd meestal vooraf al heel veel! Ik zou altijd uitkijken met speeltjes, kluiven e.d.
Een hond is niet dominant maar vertoond soms dominant gedrag, dezelfde hond kan in een andere situatie nl. onderdanig zijn.
Zorg in ieder geval dat je de leiding neemt over alle honden, niet alleen de hond die agressie inzet (hij kan ws. niet anders!). Deze hond heeft het gevoel dat er regels overtreden worden en omdat niemand ingrijpt doet hij het.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Heel goed antwoord. Plus.
Wat ook kan is een tumor in de hersenen, dat zou moeten worden nagekeken. Als deze houding plotseling is ontstaan kan er dus ook een lichamelijke kwaal achter zitten.
Dus eerst de dierenarts consulteren, daarna pas de gedragstherapeut.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze problemen spelen al eerder en zijn niet sinds kort, ze hadden al een hond uit de groep gehaald vanwege dominantieproblemen die ze niet willen of kunnen herkennen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Ivana: eens eerst dierenarts.
Een herder wil graag rust in de groep, en doordat er kinderen en meerdere honden rondlopen zou opwinding in huis deze hond al kunnen trigeren omdat sturing ontbreekt.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Jammer dat je voor deze weg kiest. Met behulp van een goede gedragstherapeut kan met enkele sessies het probleem boven water komen en verholpen! Het probleem wordt nu dan bij een volgende eigenaar gelegd.
Rieneke1
7 jaar geleden
Een andere baas zoeken lijkt me een heel strak plan. Iemand die sowieso met het dier naar een dierenarts gaat voor een goede controle, want dat gaat hier niet gebeuren vrees ik. Een gedragstherapeut kost niet alleen geld, maar verwacht ook 100% inzet voor langere tijd. Plus dat een goede gedragstherapeut eerst naar de dierenarts zal verwijzen.
Zoek dus inderdaad maar snel een goede baas voor deze hond.Dat zal ook geld kosten vermoedelijk, maar alles beter dan het beest alleen in een ren te laten zitten.
Spreek hier eerst eens met de dierenarts over,wie weet weet hij raad.Anderzijds zou ik een hond die niet meer betrouwbaar is toch maar liever laten inslapen,je weet nooit dat de agressie zich vroeg of laat uit tegenover je kinderen.
fremar
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Voor je hem laat inslapen zijn er zoveel andere vragen te beantwoorden. Een verkeerde houding ten opzichte van de hele roedel, een negeren van een alphahond, het voortrekken van een 'onderdeurtje' ofwel omega-hond. Het kan allemaal de oorzaak zijn van haar instabiliteit. Veel valt te corrigeren. Maar eerst het onderzoek bij de dierenarts.
Ivana
7 jaar geleden
De min is NIET van mij hoor!
Uit jouw verhaal is al duidelijk op te maken dat het een dominantie probleem is, dit komt heel duidelijk naar voren uit jouw mededeling dat je het dier moest pijnigen om hem tot orde te roepen.

Dit probleem hebben jullie zelf laten ontstaan door niet daadwerkelijk boven de honden te gaan staan en veel dingen toe te laten, zelfs een hond uit de roedel te verwijderen omdat jullie bang zijn dat er anders problemen van komen.

De hond in laten slapen vanwege
jullie onkunde is dan ook buiten alle proporties.

Ga in ieder geval met de honden op een gedragscursus zodat jullie weer de leiders van de roedel worden en de honden jullie gehoorzamen en straf ze niet met pijniging, er zijn voldoende andere methodes om een hond in bedwang te houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Heel juist +
Ivana
7 jaar geleden
PLUS
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u voor de plussen maar ben bang dat het niet als het beste antwoord gekozen zal worden.
jodyenboyke
7 jaar geleden
+ alhoewel de dominantietheorie behoorlijk achterhaald is. Maar verder top antwoord.
Z512099
7 jaar geleden
Jouw prima antwoord zal niet als beste gekozen worden omdat je onkunde en pijniging verwijt ... de waarheid kwetst.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Itsme66: je legt het probleem bij Tess maar waarschijnlijk zijn jouw andere honden de oorzaak van de problemen! Er gebeurd iets in de roedel waardoor escalatie ontstaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodeyenboyke
Hoe kom je er bij dat de dominantietheorie achterhaald is? In elke diergroep die samenleeft is en blijft een leider en ook daaronder is alles gerangschikt . Dat de inzichten gewijzigd zijn omtrent het bereiken van het leiderschap klopt maar maakt niet dat elk dier in een groep zonodig zal vechten voor zijn plek in de groep. @itsme66 Bij mara had je al het signaal op moeten vangen dat tess problemen kon gaan even in de groep, daar ga ze al duidelijk aan dat niet accepteerde dat een andere haar op haar plek zette. Je beloonde zelfs het gedrag door mara uit de groep te halen. Nu had tess een balletje van en voor zichzelf, al het andere moest ze delen, een andere uit de groep wilde het balletje delen en tess wil laten blijken dat het haar bal is en valt direkt aan (is gewoon een natuurlijk gedrag, iets anders heeft zij niet geleerd) en nu pas wordt er actie onder nomen en wordt tess uit de groep gehaald wat ook wederom verkeerd is. Deze hond heeft een ferme hand nodig die haar duidelijk maakt wat haar plek is in de groep en welk gedrag getolereerd wordt en wat niet, begin daarom met een goede gedragscursus met de hele groep waar duidelijk gaat worden wie de leider is van de groep en wat de posities zijn van de andere honden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel veel succes (had dit eerder willen plaatsen maar door de storing niet mogelijk).