Hoe kan ik bijen weren?

Sinds kort ben ik verhuisd naar een dorp. Mijn buurman houdt bijen. Wat mij echter opvalt is dat deze bijen zich heel anders gedragen dan die in mijn vorige tuin. Deze vliegen namelijk naar binnen; zo'n tien per uur, zoemen ook rond je heen, zoemen ook hard; lees irritant. Daarnaast hebben ze de neiging om op mensen te gaan zitten.
In mijn vorige tuin was dit niet zo: zelden een bij binnen gehad, ze vlogen wel eens langs maar niet echt dichtbij, je hoorde ze, ook als ze naar de lavendel naast me vlogen, nauwelijks en gingen al zeker niet op me zitten.

Hoewel ik bijen zeer nuttige dieren vind en ik snap dat bijen inherent gekoppeld kunnen worden aan een landelijke omgeving, irriteer ik me toch wel regelmatig aan ze.
Natuurlijk kan ik een hor nemen waardoor ze niet naar binnen vliegen, maar dit lost nog niet op dat ze gewoon op me gaan zitten en hard langs me heen zoe(m)(v)en. Het lijkt er haast op dat ze mensen gewoon opzoeken en dat wil ik dus niet, want ik houd niet van beesten die hard zoemen, vaak mij opzoeken en kunnen steken. Ik weet dat bijen niet agressief zijn en zelden steken ... maar toch ... Ik vind ze irritant en ben een klein beetje bang voor ze. Mijn vraag is dus hoe ik ze kan weren.

BTW: in de plaatselijke verordening staat niets over bijen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
9 jaar geleden
Leg deze vraag eens aan je buurman voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joh, dat zou wel een heel makkelijke oplossing zijn hè! Als dat kon hadden we dat natuurlijk allang gedaan. We kunnen niet met hem in gesprek gaan. Ten eerste omdat hij een aan autisme verwante stoornis heeft en daarom niet met "vreemden" praat . (Dit hoorden wij van de andere buren) en omdat hij daarnaast uit Frankrijk komt en nauwelijks Nederlands spreekt. En voor en nog meer mensen met voor de hand liggende opmerkingen komen: ... nee, hij heeft geen persoonlijk begeleider. Ik ben meer op zoek naar serieuze reactie die echt iets toevoegen
Ivana
9 jaar geleden
Misschien zijn het Franse bijen. Kijk eens in een woordenboek naar vertaling voor KST.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
bijen houden in een woonwijk? het moet niet gekker worden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Willian, Rieneke1 probeert ook met jou mee te denken, dat jij niet met de buurman kunt praten kunnen we niet uit de vraag halen. Met je opmerking dat je niet op voor de hand liggende reacties zit te wachten, timmer jij je eigen vraag dicht en kun je interessante antwoorden mislopen, wij weten niet wat voor jou voor de hand ligt.
Ivana
9 jaar geleden
Hier worden ook bijen in een woonwijk gehouden, 20 meter va mijn voordeur! Schijnt te mogen.

Antwoorden (3)

Bijen hebben vaak een vaste aanvlieg- en uitvliegroute. Daarom staan er in veel plaatselijke verordeningen dat er een heg of schutting moet staan van minimaal 2 meter. Bijen kiezen dan minder snel een aanvliegroute laag over jouw tuin.

Ik begrijp dat dit in jouw dorp de plaatselijke verordening hier niets over zegt. Dit neemt niet weg dat je je buurman kan verzoeken om zo'n afbakening te maken. Wellicht wil hij dat en anders kan je zelf ook voor een oplossing zorgen: Bijvoorbeeld een hoge klimop oid plaatsen en anders kan je altijd een heg of schutting op je eigen erf maken. Je loopt dan wel een klein beetje ruimte mis, maar je hebt geen last meer van bijen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even in overleg met de buurman misschien? Hij is de kenner, toch? Wanneer het een beetje vriendelijk en met respect voor zijn werk/hobby aanpakt, komen jullie er vast wel uit samen. (misschien is dit antwoord wel te forumachtig, maar lijkt me de eenvoudigste oplossing). Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een zakje met water in elk open raam dat je hebt hangen. Gewoon in een boterhammen zakje wat water doen, goed dichtknopen en met een punaise of iets ophangen. Doordat er zon/licht op het zakje schijnt blijven ze weg. Wij hebben het thuis ook (we hebben een gat aan de buitenkant van het huis waar ze nu wonen) en ze komen niet meer binnen. Ook de vliegen en muggen zien we niet meer, geweldig! :) Hoop. Dat je er wat aan hebt.