wat te doen aan en slecht genezende wond bij een kat?

Mijn kat heeft een lange tijd geleden een wond opgelopen, en het geneest niet goed. Steeds als er een korstje op zit, gaat het weer bloeden. Dan komt er een soort geel laagje op, wat vervolgens een korstje wordt. En dat gaat weer bloeden. Mijn ouders willen niet naar de dierenarts omdat ze denken dat er niks aan is te doen. Weet iemand iets wat zou kunnen helpen, buiten de dierenarts? Klein detail is dat ze al 17 is en dat zou ook met de slechte genezing te maken kunnen hebben. Ze lijkt er niet echt last van te hebben, maar het lijkt me beter als het geneest.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dat ook eens gehad met mijn kat. Haar weerstand was na een operatie zo laag dat er makkelijk wondjes ontstonden die niet genazen. Ben na lange tijd afwachten en van alles proberen toch naar de dierenarts geweest. Die heeft een injectie met prednison gegeven en een week later was alles genezen. Zou toch naar de dierenarts gaan
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat goed van je ouders, dat ze het beter weten dan een dierenarts!
Kan je zelf niet gaan met je kat, van je zakgeld?
Of wellicht wil een oma of opa financieel bijspringen?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Oh daar kan ik ook zo giftig om worden! Ik ken meer mensen die zo dachten bij een ontsteking in de poot van hun hond. Daar werd steeds uierzalf en een gore sok om gedaan. Maar naar de DA gaan deden ze niet want die kon toch niets doen... Uiteindelijk heb ik de poot behandeld met betadinezalf en trekzalf en schoon verband. Na een week kwam er een gore dikke splinter uit die half ingekapseld was. En stinken! Die hond liep er al weken mee. Hoe zielig is dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met mijn voorgangers ook al wil je op je vraag niet het antwoord om naar de dierenarts te gaan toch is dat het enige goede wat je kunt doen.

Het beste antwoord

Een kat is erg schoon van zichzelf, ze houdt de wond waarschijnlijk zelf misschien te schoon, door telkens eraan te likken. Mogelijk likt ze het korstje eraf, waardoor het gaat bloeden, en dan met haar ruwe tong ook nog langs de verse, genezende wondranden, dat doet het genezingsproces ook niet goed.
Waarschijnlijk helpt het als zij een paar dagen niet bij de wond kan, dus niet likken of krabben. Mogelijk kun je de wond droog afdekken met een verband, wat je regelmatig wisselt, aangezien buitenlucht het beste is om een wond te laten genezen. In het andere geval zal ze zo'n "lampenkap" on haar kop moeten, zodat ze zelf niet bij de wond kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goed schoonmaken en insmeren met berkenteerzalf (verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak). Beter niet met blote handen, want de zalf stinkt nogal en je krijgt het moeilijk van je vingers.
http://www.beestenboelxl.nl/Beaphar-berkenteerzalf
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat voor een vermoeide of schrale huid, maar ik vraag me af of ik het dan ook op een wond moet smeren..?