Machtsstrijd of Goedkope Smaak?

Voor mijn dwergkees pup, nu 10 maanden, kreeg ik een zak van 3 kilo Eukanuba kado. Daar kan ze een maand van eten! Duur kwaliteitsvoer, aanbevolen enz. Ik wou dat wel proberen, en zelfs gaan kopen als deze gratis zak op is. Tot nu toe kreeg ze brokjes uit verschillende supermarkten, verschillende merken, en die eet ze allemaal met smaak.

De Eukanuba heeft ze nu een paar dagen gehad, en ze at het gelijk op zoals normaal, tot gisteravond. Ze rook eraan en liep erbij weg, en vanochtend weer, het staat er nog net zo...

Ze is totaal niet ziek, heel erg actief als altijd, vrolijk en speels. Niet overgegeven of zoiets, en er is ook niets bijzonders gebeurd. Drinken doet ze wel. Ik was bang dat ze misschien iets mankeert, bv zere keel, tanden enz. Maar een blokje smeerkaas, om haar te verleiden (dat krijgt ze normaal natuurlijk nooit!) ging erin als koek. Ook 2 Frolicjes (die gebruik ik als snoepjes) at ze achter mekaar op. Ook een paar brokjes Eukanuba die ik haar uit mijn hand gaf. Maar als ik dan naar haar etensbak wijs loopt ze erbij weg.

Wat nu? Kan dit machtsstrijd zijn, vanwege pubertijd? Ik eet alleen wat jij me met de hand geeft want dat vind ik leuker? Of: Ik lust dit echt niet en ik blief weer goedkope supermarktbrokjes?

Wat zegt het panel: Wachten tot ze vanzelf zoveel honger heeft dat ze de Eukanuba puppybrokjes wel eet? Of toch maar iets anders geven, zoals de Frolic die ik wel in huis heb? Hoewel dat eigenlijk belonen is, want dat is voor haar snoep...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mendy , 'n hond is net als de mens , 'n gewoontedier.Als je na lange tijd iets nieuws geeft hebben ze daar moeite mee . Mensen die ik goed ken , en die lief zijn voor hun honden , mogen hun hond gratis bij mij brengen als ze op vakantie gaan. In bijna alle gevallen eten ze de eerste dag niet mijn voer. Ik geef ze geen ander voer , en op dag 2 eten ze de bodem uit de bak. Mijn moeder zei in m'n jeugd tegen mij , als ik zei "dat lust ik niet" , "dan heb je geen honger". En ze had 100% gelijk . Datzelfde geldt ook voor jouw schattige hondje . Ik durf om alles te wedden dat ze het na 1 dag wel op eet , mits je haar geen ander voer geeft . Nog even terzijde: GEEF JE HOND NOOIT ZOETIGHEID! Hun tanden gaan rotten en veel pijn doen , maar ze kunnen het NIET zeggen .Dus ze lopen hun HELE leven met kiespijn . Ik heb mijn honden nog nooit voer gegeven van 'n bekend merk .Ik koop nu al jaren 10 kg. zakken bij de LIDL .Mijn Rottweiler is bijna 12 jaar , heeft nog nooit ook maar iets gehad , en heeft nog geen grijs haartje.Als je de analyses van de div. hondenbrokken naast elkaar legt ( wat ik gedaan heb) zit ten er op fractionele verschillen na, PRECIES dezelfde grondstoffen in . Laat nog 'ns weten hoe het gegaan is a.j.b.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zojuist at ze gelijk het hele bakje leeg toen ik het neerzette :-) Inderdaad dus waarschijnlijk het andere voer, hoewel ze wel door mekaar brokken van diverse supermarkten eet, die echter wel meer op elkaar lijken. Ook at ze de Eukanuba de eerste 2 dagen wel, en daarna dus een paar dagen niet meer. Dus of toch zien hoeveel lekkers ze krijgt als ze het vertikt om brokjes te eten, lol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel erg moeilijk, want veel goede antwoorden (eigenlijk alle wel), vind ik het jouwe toch het beste. Het is ook echt het antwoord op de vraag die ik stelde. Ik vroeg niet of ik haar BARF moet geven, of wat het beste voer is, maar idd: wat moet ik ermee aan als ze de nieuwe Eukanuba brokjes niet eet zonder dat daar een lichamelijke oorzaak voor is. Ik ga weer de brokjes bij de super halen die ze gewend is, en meng dan telkens dat Eukanuba er wel doorheen tot dat op is, weggooien is ook zonde ;-) De poezen eten ook altijd voer uit de supermarkt, vaak Aldi en Markant. C1000 eten zij absoluut niet... Zoet krijgt ze nooit hoor, geen zorgen. Ik weet veel meer van poezen, en die krijgen ook nooit zoetigheid van mij. Wel krijgen zowel poezen als hondje heel soms eens een stukje kaas, verse vis, enz. Maar slechts 1 hapje, om ze es te verwennen. En zo weinig dat hier niemand schooiert, omdat dat toch niet helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden waren goed, en allemaal bedankt daarvoor! Maar dit vond ik net iets beter antwoorden op mijn vraag. De rest heeft allemaal een + gekregen ;-)

Andere antwoorden (5)

Ze gaat vanzelf wel weer eten hoor. Dit kan inderdaad met de puberteit te maken hebben evenals het wisselen van de brokken.

Als ze normaal direct eet als je ze voert, haal je de brokken na een kwartiertje weer weg als ze niks eet op dat moment. Ze krijgt dan in de gaten dat ze alleen kan eten wanneer jij dat beslist, voeder tijd dus!

Toegevoegd na 3 minuten:
Een andere tip, vermeng de brokken met elkaar. Ik zelf ben nooit geen fan van goedkope brokken geweest die bevatten meestal teveel zout o.a. Als je weer eens bij de dierenarts komt, vraag wat het best is voor je hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je de brokken weghaalt als je pup niet gaat eten vind ik heel erg goed. Jíj beslist inderdaad wanneer er gegeten wordt. En dan duurt het niet lang voordat je pupje die gezonde Eukanuba heerlijk naar binnen werkt. Maar dan natuurlijk niet andere extra dingetjes geven, omdat ze zo zielig is. Dat kan wel weer als ze gewoon netjes gaat eten zoals je van haar verwacht.
Honden hebben een heel ander spijsverteringsstelsel dan mensen. Het went aan een bepaald soort voer en het is beter om niet te vaak over te schakelen. Een hond weet ook niet of voer duur of goedkoop is. Kijk de eukanuba nog even aan en schakel anders terug op het voer dat ze wel at.

Kijk uit met Frolic, ze vinden het ontzettend lekker omdat de smaak heel zout is (en daar houden honden van). Het is niet geschikt als dagelijks voer, omdat het risico bestaat dat door het teveel aan zout de nieren worden aangetast. Als snoepje af en toe prima, maar dus niet als dagelijks voer.

Een probleem met het gebit ligt niet voor de hand bij een hond van 10 maanden oud. En dan zou ze ook de frolic niet eten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, ik heb al veel langer poezen dan honden en de poezen vinden het juist fijn om nu en dan weer ander eten te krijgen. De Frolic als snoepje zijn de kleine frolicjes, die ik dan ook nog door midden snijd, dus daar krijgt ze maar heel weinig van.
Ten eerste, Eukanuba is écht slecht voor. Dit geldt ook voor supermarkt voer. In Eukanuba zit minder zout, en minder smaakstoffen dan in supermarkt voer. Dus waarschijnlijk is het net iets minder lekker. Als je je hond goede brok wilt geven zou ik Acana, Taste of the wild, Dog Lovers Gold of Orijen geven. Verder vindt je in de supermarkt ook KVV, je hebt Rodi en Smuldier. Smuldier is beter als Rodi. Er zijn betere KVV's: Lotgering etc.
Het beste is BARF(Bones And Raw Flesh). Dit klinkt heel moeilijk en duur, maar het is het tegenovergestelde. Meestal kom je óf net iets duurder uit of goedkoper zelfs! Een menu maken is heel simpel ook! Ik zou me even verdiepen in hondenvoer als ik jouw was!

Verder is het inderdaad óf de pubertijd, óf ze voelt zich niet lekker. Ik geef je even een goede raad: Als je hond niet eet, geeft nóóit meer of iets lekkerder erin. Wijs er niet extra na oid, dan krijgt ze júist extra aandacht, snap je? Dus gewoon neer zetten, eet ze het niet? Haal het na 5 minuten weg en bied het later nog eens aan. Een hond kan 2 weken zonder eten, zonder écht half dood te gaan ofzo. Meestal eten honden al na 3 dagen, dus maak je geen zorgen! Herhalen, herhalen, herhalen en al snel zal je pubertje doorhebben dat ze maar beter meteen kan eten, anders is het weg!

En over je machtsstrijd, lees dit:
http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_359-Wat-is-er-met-dominantie%3F.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Supermarkt voer zijn commerciële brokken. Commerciële brokken bestaan voornamelijk uit graan, waar de hond nauwelijks iets aan heeft, en vlees dat wij nog niet eens zouden wíllen zien. Er zitten speciale stoffen in waardoor de hond een vaste drol krijgt. Verder zitten er enorme slechte stoffen in. Daarvoor verwijs ik je naar:
http://www.vonhausgaea.nl/waarheid.html Omdat Eukanuba minder commercieel is, en als je de achterkant eens zou bekijken van een pak, dan zou je erachter komen dat er wel degelijk minder kunstmatige stoffen in zitten. Maar goed, even leuk voor de geïnteresseerden onder ons: Eukanuba is van Proctor & Gamble (Always, Head &shoulders, Dreft, Pringles)
Hill´s is van Colgate-Palmolive (tandpasta, shampoo)
Pedrigree is van Mars (Mars, M&M’s, Snickers, Twix, Balisto)
Purina is van Nestle (Kitkat, Lion, Nuts, Rolo, Maggi) De enige beperking die je zou kunnen hebben is budget, en dat is ook te verwaarlozen. Want als je kijkt naar de vraag:
"Duur kwaliteitsvoer, aanbevolen enz. Ik wou dat wel proberen, en zelfs gaan kopen als deze gratis zak op is. "
Dan wilt ze heus wel wát meer uitgeven. Dat honden slecht reageren is gewoon omdat ze al hun hele leven op brokken staan. Er zitten geen stoffen in om een stevige drol te krijgen. Verder moet hun verteringskanaal véél harder werken, en zijn er nieuwe bacteriën nodig in de maag om het niet zo klinisch voedsel ook te kunnen verteren. Verder kan een hond tot wel een jaar na de overschakeling ontgiften! Dus als je zegt dat honden niet goed op KVV/BARF reageren, heb je geen rekening met deze factoren gehouden. Het heeft níks met onjuist fokken te maken, maar met de verkleinde genenpool... En voor op je laatste punt terug te komen. Ik ken genoeg studenten van dierengeneeskunde. En die krijgen in die 4 jaar dat ze studeren, TIEN UUR over hondenvoeding. En in die 10 uur krijgen ze alleen te horen over commerciële merken, dat die zo goed zijn. Geen wonder, hun universiteit is gesponsord door Pedigree.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, zoals in mijn antwoord stond: Eukanuba is beter als supermarktvoer. Maar er bestaat véél beter voer. Zeg ik ergens dat het slecht is? Ik vond het gewoon informatief om erbij te zetten. Zoals ik al zei: ik ken een paar mensen die dus in utrecht hebben gestudeerd, en die gaan zich écht niet meer verder verdiepen in voeding. Dat is dus onzin. Ik ken maar een handje vol pro rauw dierenartsen. Dat zegt toch genoeg? Waarom zou je daar niet meer vanuit kunnen gaan? Stel, een heel extreem voorbeeld. Stel er is een familie ergens op de wereld, en dat zit vol met incest. De kinderen zijn misvormd etc. Moeten we die dan maar op een cactus dieet zetten? Of zouden ze ook gewoon kunnen leven op aardappelen, vlees en groenten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauw voeren is geen optie hier, omdat ik heel onregelmatig werk. Het is dus gewoon veel praktischer om brokjes te voeren. Ook omdat ik haar veel meeneem, dat is geen doen met rauw voer meenemen. Hoewel klein budget kan er best een goede kwaliteit brokjes af, want ze eet maar max 100 gram per dag (weegt 4,5 kilo). Dat scheelt nogal met bv de Deense Dog ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cyella, dat laatste wat je zei ga ik heel goed onthouden, dank! Inderdaad zal ze vast ook gemerkt hebben dat ik me er druk om maakte, en toen kreeg ze nog iets lekkers... Misschien een signaal afgegeven dus: als je je brokjes niet eet krijg je veel lekkerdere dingen (en extra aandacht). Maar ik wou dus proberen of het ging om niet kunnen eten, of niet willen eten.
Ik gaf mijn hond altijd royal canin brokken en daar heeft hij het altijd goed op gedaan.
Frolic is veel te zout en niet goed voor de hond.
Je kunt je beter bij één soort voer houden,kijk het een paar dagen aan en eet hij dan nog niet dan kun je altijd een bezoekje aan de DA overwegen.
Hij is nu tien maanden dus misschien zou het er ook aan kunnen liggen dat hij aan het wisselen is met z'n gebit.

Toegevoegd na 4 uur:
Als je hond lichamelijk niets mankeert dan zou het goed een machtstrijd[aandachtsprobleem kunnen zijn.
Geen aandacht aan geven en kijk het dan even aan.
Nog niet zo lang geleden zag ik dit probleem ook bij Cesar Milan en ook dit was een aandachtsprobleem dat het hondje niet wilde eten,het baasje schonk daar veel te veel aandacht aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wisselen is ze allang klaar mee, dus dat is het niet.
Kijk even in haar bekje: het kan zijn dat ze bijvoorbeeld en ontsteking heeft en dat daardoor het kauwen van veel hard voer een probleem is. Het lijkt mij geen probleem van gebitswisseling, omdat die na een maand of 7 klaar is, maar misschien is het sowieso raadzaam even je dierenarts te bellen om te vragen wat je moet doen.

Je zou het voer wat je altijd geeft met wat heet water kunnen overgieten, zodat het zacht wordt en geven als het is afgekoeld. Eet ze het dat dan wel, dan is het geen machtsstrijd.

In ieder geval niets te eten geven tussendoor, alleen haar normale voer, al dan niet zacht gemaakt. Totaal verder ook geen aandacht aan geven: eet ze niet, dan haar bakje weghalen, klaar en een paar uur later weer aanbieden.

Belangrijk lijkt me wel contact op te nemen met je dierenarts. Het kan natuurlijk een machtsstrijd zijn, maar dat kan hij dan beter beoordelen dan jij...en wij op GV al helemaaaaal niet ;-))

Heel veel succes!!! Wat een schatje trouwens!!!