Mijn hond drinkt niet en hijgt, wat kan ik zelf nog doen voordat ik er een dierenarts bij haal?

Mijn hond hijgt, maakt raar geluid, heeft hele vieze ogen, wil niet meer uitgelaten worden en hij drinkt niet. Wat kan ik er zelf aan doen zonder de hulp van een dierenarts?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat je ons even weten wat de dierenarts zei?

Antwoorden (3)

Niets, je bent verplicht aan je hond voor hem of haar te zorgen. Nu hij niet drinkt en er slecht uitziet, MOET je met de hond naar de dierenarts. Een dierenarts kan onderzoeken wat je hond mankeert en hier een behandeling tegen starten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Van mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat rare geluid en die vieze ogen vind ik in combinatie met het niet willen drinken zorgelijk, Natuurlijk is het koelen van de hond zeer belangrijk met dit weer.
Op de eerste plaats is dit geen weer om honden uit te laten. Je kunt hem op de hoek even laten plassen dat is genoeg.

Als hij niet wil drinken giet je met een lepel wat vocht in de zijkant van de bek, daar zit een ruimte tussen de kiezen waar het zo inglijdt. Dat herhaal je een paar keer per uur.

Als hij hijgt neem je een natte handdoek met koud water, uitgewrongen, en legt deze doek over kop en rug.

Als dit alles niet helpt en hij vanavond nog steeds apathisch is en niet een beetje opknapt met het lager worden van de temperatuur bij avond, moet je morgen naar de dierenarts.

Je meldt niet hoe oud je hond is. Een oude hond heeft nog meer last van de warmte. En mocht hij echt ziek ziek zijn, dan zijn dit zware dagen bij deze temperatuur.
Ivana
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
goed antwoord
jodyenboyke
9 jaar geleden
Maar niet een te koude doek en niet te snel afkoelen is mij verteld.
Ivana
9 jaar geleden
Als het een langharige hond is zal de vacht de ergste kou opvangen. Alleen bij een korthaar moet je iets rustige doen met de afkoeling, dan doe je het in fases.
(Zo'n koelhalsband uit de vriezer zou dan echt gevaarlijk zijn en die wordt aangeraden! Dat vind ik dus onzin, een natte lap werkt veel beter)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ En natte grote handdoek op de grond waar de hond op kan liggen.
Bij deze temperaturen, kan het normaal zijn dat hij hijgt. Je moet onderscheid maken tussen het type hond en natuurlijk weet je hoe hij zich anders gedraagt.

Boven de 30 graden gaan zelfs getrainde beesten zich in het gras leggen op de meest koele schaduw en zullen ze dan een eind in zeer hoge ademhaling hijgen omdat hun lichaamstemperatuur als sensor de abnormaliteit van huidige hitte meegeeft.

Drinken helpt niet en verergert ook bij ons mensen het hijgen, eigenlijk moet je koudere temperaturen afwachten en proberen uit de hitte te blijven (die niet gezond is en ons versnelt veroudert).

Ik ging gisteren daarom met twee honden gaan lopen in Cadzand (bij mijn weten een van de weinige stranden waar je nog met honden de zee in mag en die bereikbaar zijn voor ons Belgen) en liep er eerst ruim twee kilometer mee door het zand en er daarna mee gaan zwemmen in de zee. Pas de derde maal waren ze voldoende afgekoeld. Ze dronken zelfs zeewater, en tussenin stopte ik bij een gezonde sloot om ze meer te doen drinken.

Een van de honden (de niet getrainde, zegge zelfs een beetje 'te vette') heeft vannacht in haar bench geplast, wat erop wijst dat ze meer training zou moeten krijgen. Hoewel, ze is ook de jongste, dus dat kan ook een rol spelen.

De andere had een zeer goede normale nacht.

Vandaag hijgden ze beiden extra en hadden ze eigenlijk beter opnieuw een bad gekregen. Ben net gaan controleren, het hijgen vermindert nu pas, maar eigenlijk zou er beter nog een onweer komen om de temperatuur weer normaal te krijgen (tussen 20 à 25 graden is weer ok).

Als ze nog kunnen blaffen of je kunt ze opwinden met 'konijntje/kippetje' te zeggen, zijn ze nog goed. Als ze ook hees zijn en echt adem te kort hebben, dan kun je net zoals ik op 24/06/2014 laatst te maken hebben met een... vergiftigde hond door geburen (autopsie wees dat al uit, hopelijk kunnen we met verder onderzoek door Universiteit Gent verder op zoek naar de dader/vermoedelijk daderes).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
.......