mijn konijn is 3 jaar en niet echt tam, kan ik haar nog tam krijgen?

ik zit in het eerste leerjaar van mijn opleiding dierverzorging op niveau vier van het mbo. Ik vind gedragstherapie heel erg leuk en wil daar graag in verder. Ik heb 2 konijnen en eentje is redelijk tam en de ander totaal niet maar ze zijn allebei al 3 jaar. Kan ik ze nog steeds tam krijgen? Ik heb gehoord van de clickertraining en bridge en target. Dit lijken me hele handige en vriendelijke manieren, kan iemand mij meer vertellen over hoe ik dit bij mijn konijnen toepas en of ik mijn konijnen apart moet trainen en welke ik als eerst moet trainen, de 'wilde' of de 'tamme' het zijn trouwens 2 voedsters. alvast bedankt! (dit zijn trouwens mijn eerste konijntjes en voordat ik ze kocht wist er ook ook beschamend weinig van af. heb dus veel dingen verkeerd aangepakt, wil dit graag goed doen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stichting Konijnenbelangen kan ook veel nuttige informatie geven. Hier staat er een artikeltje over -
http://www.50plusplein.nl/Lifestyle/art/4281/konijn-leven-en-welzijn

Antwoorden (1)

Het ligt er een beetje aan wat jij je voorstelt bij een "tam konijn". Iedereen interpreteert dit natuurlijk anders. Als jij wil dat je konijn bij jou op schoot komt en dan je het op kunt pakken, maak haar dan liever niet "tam". Hier houden konijnen niet van.

Zaken als huisvesting en goede voeding zijn allereerst het belangrijkst; hebben ze de ruimte? Krijgen ze goed voer? Een konijn hoort een warme beschutte slaapplek te hebben en een ren om in los te kunnen lopen, het liefst samen met een soortgenoot. Wanneer een konijn in een kleine kooi zonder uitloop wordt opgesloten kan je er donder op zeggen dat het zal gaan bijten uit frustratie.

Onder goed voer versta ik stro, hooi en eventueel ter aanvulling biks. Dit kan nog weer afgewisseld worden met groenvoer, welke wel met mate gevoerd moeten worden! Konijnen hebben gevoelige darmen en kunnen zeker niet zomaar alles eten.

Je kunt inderdaad best trainen d.m.v. een clicker, maar je kunt een konijn niet trainen om jou lief te vinden. Bovendien valt een konijn dat jou niet vertrouwt toch niet te trainen. Wat voor een konijn belangrijk is, is dat het de ruimte heeft, een soortgenoot en elke dag vers stro en water. Als je deze zaken voor elkaar hebt, zal het konijn jou vanzelf gaan vertrouwen. Als het konijn je vertrouwt en rond je voeten durft te huppelen en zich op z'n koppie laat aaien, dan is dat toch genoeg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
onze konijnen hebben alles wat jij hierboven opnoemt: een ruime ren, een fijne schuilplek, hooi en voer, en elkaar. Toch willen ze niet geaaid worden, en zou ik ze graag (weer) tammer maken.
Bij ons waren het altijd de konijnen van mijn zoon, die er veel aandacht aan gaf, maar die woont nu op zichzelf, en op die kamer is weinig plek, plus dat hij hele dagen werkt, dus hij heeft de konijnen hier gelaten. Ik ben degene van het nagels knippen en klitten verwijderen (langhaar, ook op de achterpoten) dus door mij laten ze zich niet aaien, en ze komen ook niet rond mijn voeten huppelen. Alleen voor een lekker hapje komen ze meteen aanrennen. En ik vind eigenlijk dat ik onze konijnen tekort doe, doordat ze nooit geaaid worden of aandacht krijgen.