waarom heeft mijn schildpad last van rare trekjes na het zonnen?

Soms als mijn schildpad lang onder de lamp heeft gelegen en daarna het water in gaat wordt hij helemaal gek. Hij zwemt als een dwaas rond en weet niet hoe snel hij weer terug op het land moet komen. Ook zie ik dat als de schildpad erg lang onder de lamp heeft gelegen zijn huid een beetje wit wordt. De temperatuur van de lamp is gewoon juist dus ik dacht zelf dat het daar niet aan kan liggen..

Het gaat om een waterschildpad van bijna 3 jaar. De laatste keer dat hij onderzocht werd is ongeveer een jaar geleden en toen was alles in orde.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als zijn huid een beetje wit wordt, is dit niet gewoon de kalk'aanslag' van het water dat je ziet?

Wat is de temperatuur van het water? Als je schildpad niet snel genoeg terug uit het water kan zijn is het water simpelweg veel te heet. Op een zonnige dag is dat niet onmogelijk.

Let er daarom op dat je schildpad niet te lang in de zon staat.

Hou er ook rekening met de temperatuursverschillen, ook na het zonnen. Het water van een schildpad moet namelijk altijd kouder zijn dan de lucht erboven!