Mijn hond lijkt steeds zenuwachtiger, wat nu?

Beste hondenliefhebbers,

Wij hebben sinds 6 jaar een Beagle mannetje van 8 jaar oud en is gecastreerd. Wij kregen hem toen hij net 2 was. Hij is binnen een ander gezin met kinderen opgegroeid en ondanks dat toch wel verwaarloosd in de zin van bijna de hele dag alleen thuis in de bench zitten. Wij hebben het beestje overgenomen omdat de vrouw des huizes allergisch bleek te zijn. Bij ons kreeg de hond alle vrijheid, aandacht en lekkere wandelingen. Je kon zien dat hij helemaal opbloeide.

Echter, de laatste paar jaar lijkt er een soort omslag te zijn. Hij lijkt in zijn doen en laten steeds zenuwachtiger te worden. Hoe dat komt is ons een raadsel. Onze nachtrust wordt ook steeds vaker verstoord door het zenuwachtig heen- en weer lopen, soms blaffen, piepen, trap op- trap af, maar ook overdag lijkt hij steeds vaker geen rust in zijn kont te hebben.

Er zijn de laatste paar jaar wel een paar veranderingen geweest, zoals het 3 jaar geleden verhuizen naar een ander - maar groter - huis, we hebben 2 jaar terug een kindje gekregen en we hebben een tijdje een andere beagle in huis gehad om te kijken of dat een klik was (helaas bleek dit niet te zijn).

Daarnaast is onze hond zeer gevoelig voor plotselinge geluiden zoals vuurwerk. Ook is onze hond heel gevoelig voor het eventjes alleen thuis laten. Al met al maken wij ons wel steeds meer zorgen om zijn onrustige gedrag van de laatste tijd. Het is voor hem niet leuk maar voor ons ook niet. Heeft iemand een bruikbare tip?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
9 jaar geleden
Eerste gang moet naar de dierenarts zijn om een medische oorzaak uit te sluiten.

Antwoorden (2)

Mijn hondje had dat precies hetzelfde. Dat waren tekenen van dementie. Echter was zij op dat moment 18. Jouw Beagle is nog niet heel oud. Ik zou voor de zekerheid naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit alles heeft echt niets meer te maken met zijn ervaringen van tig jaar geleden. Als hij bij jullie verder een goed leven heeft gehad en zich heeft aangepast, komen jeugdervaringen niet meer terug.

Een hond is een roedeldier en als zijn roedel verhuist is dat ook geen ramp. Je kunt een hond die zich prettig voelt bij zijn mensen toch ook gewoon mee op vakantie nemen zonder dat er rare dingen gebeuren!

Dit heeft een oorzaak die je in het heden moet zoeken. Schrijf alle afwijkende zaken die je bij de hond hebt ontdekt en die van de laatste tijd zijn op een briefje zodat je niets vergeet als je bij de dierenarts bent.

Dementie kan goed de oorzaak zijn. Als hij zijn hele leven gevoelig is geweest, zal hij wel sneller in verwarring zijn bij dementie. Vooral de onrust bij nacht en ontij is een kenmerk.
Als het echt beginnende dementie is, zou je hem in een doos of bench op je slaapkamer kunnen zetten. De reuk verliezen ze namelijk niet en een beagle is een hond met een zeer goede neus. Dus zal ze gerustgesteld zijn als ze 's nachts je geur kan ruiken.

De gemiddelde leeftijd van de beagle is 12 jaar, dus is dementie op een leeftijd van 8 jaar weliswaar vroeg, maar niet uitgesloten.
Er kan natuurlijk ook een ziekte aan ten grondslag liggen. De dierenarts is hier de aangewezen behandelaar.
Ivana
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Mag ik een verklaring voor de min?