krijgen katten luizen van egels?

er zit sinds kort een egel in de tuin, die smult van de kattenbrokjes. Kan de poes last krijgen van de luizen van de egel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (3)

ja, dat kan. egels zitten vaak onder de luizen. als de kat in direct contact komt met de egel. bijv als hij/ zij er aan gaat snuffelen, dan kunnen de luizen overspringen.

via de etensbak is het onwaarschijnlijker, dat de luizen van gastheer wisselen. de luizen blijven immers liever op de egel zitten dan dat ze in de etensbak belanden. ze zullen de egel dus niet zo snel verlaten.
11 jaar geleden
mijn moeder zei altijd dat egels dragers zijn van ongedierte, vlooien dus enzo, en ik merk zelf dat als hier in de buurt weer zo'n lief egeltje loopt (ik vind ze echt superschattig) dat ik dan echt weer even vlooienpipetjes moet gaan halen voor mijn katten want dan zitten ze weer te bijten en te klauwen, dus ik zou zeggen, vlooien iig wel, luizen krijgen katten geloof ik niet zo snel.

Toegevoegd na 1 minuut:
indien de kat gaat liggen op een plek waar de egel heeft gezeten krijgt ie zo het "ongedierte" ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
egels stikken vaak van de vlooien en teken, dus dat is idd heel goed mogelijk.

net zoals een hond vlooien op kan lopen van een anderen hond omdat je hond een plekje bezoekt waar een andere vlooienbaal is geweest.

bij de DA hebben ze goede pipetjes die zowel helpen tegen vlooien als teken (zo te horen is het een bosrijke /groene omgeving dus de kans op teken dan zeker aanwezig, ook zonder egels)

vergeet je kat ook niet te ontwormen als dit weer tijd hiervoor is.
de vlo is een gastheer van de lintwormen (de eitjes hiervan dan)
een egel kan dus je kat vlooien én een wormenbesmetting cadeau doen.