Hoe kan mijn hond ineens roze haren hebben?

Mijn hond heeft een prachtig volle bos haren op z'n borst. Maar de laatste paar dagen valt het mij op dat het bovenste gedeelte, in zijn nek aan de voorkant, helemaal roze verkleurt is. Hij heeft al 3,5 jaar het zelfde voer (farmfood) en daarnaast kan hij op deze plek niet likken. Krabt er ook niet aan, lijkt er geen last van te hebben. Maar ondertussen is mijn 'vent' wel mooi roze gekleurd. Ik vraag mij af.. iemand hier ervaring mee? Anders ga ik er mee naar de dierenarts uiteraard, maar was benieuwd of iemand dit herkenbaar vond.

overigens is mijn hond niet meer dan normaal nat geweest (één van de redenen die ik kon vinden op internet). Maar dan zouden meer plekken op de vacht roze moeten worden zou je verwachten...

Wie o wie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.2K
niko
9 jaar geleden
welke kleur heeft uw hond van nature?
Rieneke1
9 jaar geleden
Gezien de plek: een kussen oid wat kleur afgeeft als hij de kop er op laat rusten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemde plek,meestal kleurt de vacht iets roze door het speeksel van de hond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het door speeksel kan komen, zou het dan kunnen dat je hond meer kwijlt dan anders? Als het door water komt dan zou het kunnen dat hij knoeit bij het drinken. Ik heb er geen ervaring mee. Het zijn maar iedeeën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hoeft niet perse Fay4.
Een hondenvacht kan al roze kleuren als de hond bijvoorbeeld van achter op zijn rug bijt als de hond vaak jeuk heeft.

Antwoorden (2)

Als de hond een nieuwe halsband heeft, of een penning of zoiets dat er aan hangt, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Afhankelijk van het soort materiaal van de band of van de metalen gesp of penning kan dat kleur afgeven aan de vacht. De hond van mijn moeder is blauw op de borst sinds ze een nieuw adreskokertje (van aluminium) heeft.
Als een hond ouder wordt kan ook de vacht veranderen, over het algemeen niet zomaar roze worden, maar misschien de veranderende vacht in combinatie met iets metaals van de halsband of lijn? Of anders misschien van een hekje (van metaal of hout?) waar hij achter moet blijven maar waar hij wel met de kop over kan? Bloemen waar hij tegenaan is gelopen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk komt het door het speeksel. Het bevat een stofje waardoor witte haren verkleuren tot een roze tint. Je ziet het ook bij honden die zichzelf over de witte poten likken.
Het kan geen kwaad. Als je shows wilt lopen met je hond kan een keurmeester er een opmerking over maken in het keuringsrapport.
Als je je er aan ergert kun je je hond wassen met een shampoo die speciaal is bedoeld voor witte vacht. Bijna alle merken hondenshampoo hebben er wel 1 in het assortiment. De shampoo is blauw van kleur.
Ga even voor jezelf na of er dingen veranderd zijn. Uiteraard kan het ook komen door een rode kleur leren halsband o.i.d. Misschien is er een rood kussen of speeltje wat de verkleuring ook kan veroorzaken?
Doordat het warm weer is regelt een hond zijn temperatuur met zijn tong door lekker water te slobberen en te kwijlen. Daar koelt hij zichzelf mee af.
Omdat het speeksel op de witte haren komt verkleurt het.