Waarom blijven guppen in de vissenkom bovenin zitten?

Wij hebben nieuwe guppen gekocht voor in een vissenkom. Het zijn er 3. Er zitten in de onderkant steentje, ook zit er een waterplant in de kom.
Maar de guppen blijven alledrie bovenin de kom, echt maar net onder het wateroppervlak.
Wij vragen ons af waarom? Waarom zwemmen die guppen niet gewoon rond in de kom en waarom gaan ze niet naar beneden?

Bedankt voor uw hulp!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Guppen horen niet thuis in een vissenkom! (geen enkele vis trouwens!) Ze hebben er veel te weinig bewegingsruimte. Guppen hebben een aquarium nodig van minstens 60 liter! Een kom is dus een marteltuig voor die dieren!

Antwoorden (3)

In een vissenkom is het gedeelte water dat met lucht in aanraking is maar klein. De hoeveelheid zuurstof in het water is daarom niet zo veel, dat zal door de guppen in de vissenkom snel zijn verbruikt.
Zorg dus dat je het water belucht, dan zullen de guppen ook meer door de kom heen zwemmen.
Beter nog is als je een gewoon aquarium neemt, daarin is het gemakkelijker om het goede leefklimaat voor je vissen te krijgen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat leek ons ook de beste verklaring, maar een tante heeft ook guppen in precies zo'n kom, zonder beluchting, en daar zwemmen ze wel rond!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Goed advies.
itsme
10 jaar geleden
wellicht is je vissenkom niet voldoende verlicht. De waterplanten geven geen zuurstof zonder verlichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe dan ook: dat advies over een gewoon aquarium is een zeer goed advies!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad. Kommen zouden verboden moeten worden
het meest waarschijnlijke is dat er te weinig zuurstof in het water komt. Als u geen pomp heeft zullen de visjes niet genoeg krijgen aan de plant. een kom (afhankelijk van de grote) is over het algemeen niet het meest geschikt voor vissen, ondanks dat dit wel zo verkocht word.
Daarnaast zijn guppen tropische vissen en gedijen deze beter met een verwarmingselement om de temperatuur tot de ideale 26C te krijgen.

Mijn advies zou zijn zorg ervoor dat het water genoeg ruimte heeft zodat er een (filter)pompje, verwarmingselement en daarnaast genoeg ruimte voor de visjes. Dit is enigszins haalbaar in een kom maar dan zal deze een aardig formaat moeten zijn.

Succes met de guppen en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ze dan adem happen . Ik heb ook 21 guppy's en dat doen ze ook allemaal , dit is volkomen normaal . Een guppy is nu eenmaal niet een bodemvis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gup is een vis die zich vooral in de bovenlaag ophoudt, dat klopt. Maar het hele verhaal over adem happen klopt langs geen kanten. Een vis heeft kieuwen en ademt dus in water. Als het water zuurstofrijk genoeg is (en in een gezond aquarium zou dat moeten zijn, maar ja, een kom kan natuurlijk niet) kunnen ze dus overal in het water ademen.