Wat heeft mijn vis voor ziekte?

Mijn vis is nu een jaar bij mij en ze heeft een enorme bobbel op haar rug. Eerst was de bobbel nog klein maar nu is hij mega. hij hangt een beetje scheef en de andere kant waar de bobbel niet zit is een beetje ingedeukt. Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Uw Platy heeft een onderhuidse (goedaardige) tumor, doordat die steeds maar groeit begint die te drukken op de inwendige organen, met name op de zwemblaas, vandaar dat ze scheef begint te zwemmen.
Platys hebben al van zichzelf een korte ruggengraat, waardoor alles wat minder ruimte heeft, die zwelling gaat dit nog verergeren.

Toegevoegd na 2 uur:
Net als bij mensen kunnen vissen gezwellen en tumoren krijgen naarmate ze ouder worden of als gevolg van genetische factoren of factoren uit de omgeving.
Z512099
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Weinig, als de vis goed eet en nog vinnig rondzwemt moet je er niets aan doen, zo laten.
Als zij op haar zij gaat zwemmen, als ze duidelijk afziet, dan moet je ingrijpen.
Z512099
9 jaar geleden
Zwemt ze nog veel rond en eet ze goed? Dan niets doen, er bestaan geen medicijnen tegen dergelijke gezwellen.
Op de foto staan haar rugvin en andere vinnen nog mooi open, ze knijpt ze niet samen, vermoedelijk geeft het gezwel wat ongemak, meer niet.
Gaat ze zich afzonderen, op de bodem gaan zitten, kantelen, zwaar ademhalen, dan ziet ze af, zo'n groot gezwel neemt veel plaats in, dat moet op den duur toch pijnlijk zijn.
Je kunt dan twee dingen doen: lijdzaam toezien, of de vis uit haar lijden verlossen.
Plaats de vis in een bakje met aquariumwater in de vriezer. Door de geleidelijke daling van de temperatuur van het water zal de zenuwactiviteit van de vis afnemen en zal de dood erop volgen. Proeven hebben uit gewezen dat dit een van de meest humane manieren is om een vis te doden.
Z512099
9 jaar geleden
@71169, het is geen vergroeïng, maar een gezwel dat steeds maar groter wordt, voor de rest ziet de vis er goed gevoed uit, met open vinnen, het overkomt de Platy gewoon, je kan er bitter weinig tegen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben het helemaal met iedereen eens. Iets waar je ook op kunt letten is of de andere vissen haar beginnen op te jagen. Dat is meestal het begin van een neergaande gang van zaken, een martelgang.