Zweten honden uit hun tong en vooral waarom?

Ik heb gehoord dat honden en varkens uit hun tong zweten maar dit lijkt me totaal geen nut hebben. Zou ik wel graag een antwoord op willen hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik dacht dat een hond ook via zijn poten zweet. Via de zoolkussens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@viri Tja, maar paarden zweten wel door hun huid. Ijslandse paarden ook en die hebben een enorme vacht ... Dat kan dus niet het hele verhaal zijn.

Het beste antwoord

Nee. Honden zweten uit hun voetzolen, maar reguleren hun temperatuur vooral door te hijgen. Ze zweten niet uit hun tong, maar door het gehijg verdampen ze wel vocht uit de tong en uit de longen en dat koelt af. Ze hebben dus geen zweetklieren in hun tong. Van varkens zou ik het niet durven zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus

Andere antwoorden (1)

Honden zweten inderdaad uit hun tong. Dit doen ze omdat ze het zweet er nergens anders kunnen "laten". Of dit bij varkens zo is weet ik niet precies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hebben honden zweetklieren in hun tong? Dan ben ik benieuwd naar de onderbouwing voor je stelling!