Is dit een Salamander/ Hagedis? en welke soort is het dan? (zie foto)

Mijn zus vond dit diertje in huis, ze denkt het een salamander is, maar ik denk een hagedis.. dit omdat ze niet in de buurt van water woont.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Salamander, een hagedis heeft schubben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het wel een Salamander is:

Hagedissen en salamanders lijken qua uiterlijk een beetje op elkaar. Maar het zijn heel verschillende dieren.

Hagedissen zijn reptielen. De huid van hagedissen is bedekt met schubben. Die schubben beschermen de dieren tegen uitdroging. Daarom kunnen hagedissen zelfs in de woestijn leven. Hagedissen hebben meestal vijf tenen en nagels. Ook leggen ze eieren in een holletje onder de grond. Uit de eieren komen kleine hagedisjes die er net zo uit zien als de volwassen hagedissen.

Salamanders zijn amfibieën. Dat betekent dat ze zowel op het land als in het water leven. Salamanders hebben een dunne huid zonder schubben. De huid blijft daardoor vochtig. Dat komt doordat er speciale klieren in de huid van een salamander zitten die vocht afgeven. Op het land zitten salamanders altijd op vochtige plekken. Ze houden niet zo van zonnen, daarvan drogen ze uit. De twee voorpoten van een salamander hebben elk vier tenen, maar zonder nagels.

Salamanders leggen hun eitjes vaak in het water. Uit die eieren komen larven, hele kleine salamandertjes zonder achterpootjes en kieuwen die nog aan de buitenkant zitten. De larven blijven in het water, totdat ze kleine salamandertjes zijn geworden.

Op het plaatje zie je links een hagedis en rechts een salamander.

*bron (willemwever)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Vermeld dan ook even de bron:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/wat-het-verschil-tussen-hagedissen-en-salamanders Da's wel zo netjes !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Oeps... die staat er... mijn fout !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
geen probleem haha