Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe krijg ik een dwergpapegaai tam?

Ik heb de dwergpapegaai(4jr) van mijn broertje overgenomen. Toen die jong was hebben mijn broertje en ik veel met 'm gespeeld en was hij helemaal tam. Mijn broertje kreeg een vriendinnetje en was daar veel en daardoor de papegaai alleen, daardoor werd hij enorm vals. Hij heeft daarna nog een paar maanden bij mijn ouders gewoond, daar waren 2 andere dwergpapegaaien. Daar werd hij wel wat rustiger, maar nog steeds erg vals. nu woont hij 1 maand bij mij en probeer ik hem wéér tam te maken. In de laatste periode dat hij bij mijn broertje woonde hebben we de vogel veel vastgepakt om hem tam te krijgen, hij beet ontzettend veel.
Nu geef ik m elke dag een paar keer zonnebloempitjes door de tralies van de kooi tussen mijn vingers. Hij reageert hier erg goed op, daardoor heb ik 'm gisteren voor het eerst uit de kooi gelaten. Hij kwam op mijn schouder zitten, maar toen die mijn handen zag liep die daar naar toe over mijn arm om erin te bijten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij mijn handen niet meer aanvalt. Ik heb er alle tijd en geduld voor over, wil alleen graag weten hoe ik dit het best aan kan pakken.
Alvast bedankt!
Groetjes Bram

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je moet in dit geval niet te hard van stapel lopen.

Voer is in ieder geval een goede trainingshulp. Gebruik daarvoor niet constant zonnebloempitten, die zijn te vet. Neem trosgierst. Daar zit een lange steel aan en kan je hem aanreiken zonder dat hij last van je handen heeft.

Vooral de vogel niet vastpakken, want de ervaring met handen heeft hem de laatste jaren geleerd dat die niet 'deugen'.
Het komt allemaal goed als je de tijd neemt en intensief aandacht aan hem besteed.
Dat kan ook een gesprek zijn, zodat hij weer aam mensenstemmen gewend raakt en vooral aan jouw stem.

Laat hem nog even niet los, totdat hij niet meer naar je handen uitvalt. Als je hem loslaat moet hij uit zichzelf weer teruggaan in de kooi. Je kan dit, na enige tijd los vliegen, bespoedigen door trosgierst in de kooi te leggen.

Vergeet niet dat jaren van verwaarlozing het vertrouwen in mensen niet heeft vergroot. Maar ieder dier kan met rust en aandacht weer een prima kameraad worden. Succes
(Lees meer...)
Ivana
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding