Hoe kan je verkopers van pups op marktplaats natrekken?

Mijn schoonouders willen graag weer een pup nemen. Ze hebben altijd al honden gehad, en nu de vorige twee jaar geleden overleden is willen ze weer een pup nemen.

Ze zijn op zoek naar een boerenfox.
Er staan een aantal pups te koop op Marktplaats, maar mijn schoonouders hebben geen internet. Dus ik heb aangeboden wat advertenties voor ze te printen en deze naar ze op te sturen.

Ik wil alleen niet dat ik ze advertenties stuur van slechte fokkers. Hoe kan ik dat voorkomen?

9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik las toevallig pas geleden een stuk in de NRC over waar je slechte fokkers aan kan herkennen. Het gaat over waar je naar kan kijken ter plekke, niet over vantevoren, maar evengoed misschien wel goed voor je schoonouders om te weten:
■ Vertrouw geen verkoper die verschillende hondenrassen aanbiedt. „Ik ken genoeg hondenfokkers om te weten dat het nogal monomane mensen zijn, op het hysterische af”, zegt dierenarts Fred van der Kolk. „Fokkers van boxers zijn wild van boxers. Die fokken niet ook nog eens teckels, keeshonden en poedels.”
■ Kijk in het paspoort. Zijn de pups gevaccineerd in België? Reden voor twijfel. Dat is namelijk (oké, tenzij de fokker op de grens woont) bijna nooit de dichtstbijzijnde dierenarts. Van der Kolk: „Dan moet je je afvragen hoe betrouwbaar de dierenarts is.”
■ Hoe moeilijk ook: koop geen pup omdat je hem zielig vindt. Daarmee hou je de handel in stand.
■ Zorg dat je niet alleen de moederhond te zien krijgt, maar ook het nest met de moederhond erbij. Is het trouwens wel echt de moeder die aanwezig is? Hoe reageren de puppy’s op de hond? Het hele artikel zie je hier: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=690642367646172&id=637937439583332&stream_ref=10
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms staan er ook anders talige woorden in de omschrijving van de pups en dan komt je hondje uit een ander land met een of andere ziekte

Het beste antwoord

Dat kan je alleen maar controleren door er zelf heen te gaan en te zien of de pups in een goede en hygiënische omgeving verblijven. Of de pups bovendien al iets gesocialiseerd zijn kan je zien aan de reacties van de moederhond en de kleintjes als je als vreemde het nest benadert.

Als pups op een leeftijd van 7 weken nog steeds niet in een huiselijke omgeving verblijven, moet je er nooit een meenemen. Voor een stabiel hondje is dit van 'levens'belang. De opvoeding en socialisatie van pups begint bij 3 weken. Gewenning aan TV, stofzuiger, diverse personen en kinderen, ( liefst ook van verschillende huidskleur) is onontbeerlijk.

Je kunt deze zaken niet via anderen te horen krijgen, eenvoudigweg omdat een boerenfox bijna altijd geboren wordt als pup uit een 'af-en-toe-nestje' en niet bij een fokker die meerdere nestjes per jaar (van verschillende moederhonden) heeft en als fokker dus een naam kan opbouwen. Er bestaan geen fokkers van de boerenfox omdat het geen ras is.

Voor het uitzoeken van een pup waar je plezier aan kunt beleven is uiterste zorg vereist, ook als het een rasloze hond betreft. Een goede start bij een goed gezin is daarbij een eerste vereiste.
Ivana
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+++
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus +

Andere antwoorden (2)

Dat kun je hopelijk alleen maar nagaan op internet hoe deze fokker staat aangeschreven want het is geen erkend ras dus een rasvereniging bestaat er niet van.

Ik neem aan dat er hier en daar wel negatieve en positieve recensie's te vinden zullen zijn,maar ga nooit naar een broodfokker die verschillende rassen te koop aanbiedt en let er op dat de moederhond aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik hoop dat de advertenties die ik nu heb gewoon van een particulier zijn. Ik had al wel een lijst met punten uitgedraaid voor mijn schoonmoeder zodat ze daar op kan letten:
http://boerenfox.nl/puppy/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zou je kunnen mailen en het gewoon vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus +
Ik raad je ook aan te googlen op het telefoonnummer. Een broodfokker met een hele reeks hondensoorten in het assortiment popt dan met ettelijke linken op. Weet je meteen dat je daar niet moet zijn. Verder sluit ik mij aan bij de andere posters.