Gemiddeld zo'n 17/18 jaar (net als andere kleine hondjes trouwens)
maar ze kunnen 20 worden :D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Chihuahua's leven gemiddeld langer dan de gemiddelde hond, en hebben een hele lange levensduur. een chihuahua kan 11-20 jaar worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gemiddelde leeftijd van chihuahua's is tussen de 12 en 14/15 jaar, maar sommige worden zelfs bijna 20 jaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ondanks dat er vele voorbeelden zijn van hondjes die ouder worden is de gemiddelde leeftijd 12-14 jaar.

In alle drie de bronnen worden deze gemiddelde gehanteerd.
9 jaar geleden
Zou kunnen wat hier wordt beweerd, maar als de chihuahua een dwergvorm is, is de levensverwachting minder.

Extreme vormen in de fok hebben altijd te kampen met genetische afwijkingen, wat niet ten goede komt aan de levensverwachting.

De leeftijd die een chihuahua bereikt is dus afhankelijk van zijn stamboom, de gezondheid van het fokmateriaal en de maat waarin gefokt wordt. Goed gefokte dieren zouden een gemiddelde leeftijd van 15 jaar kunnen halen.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Zo is het. Jammer al dat doorfokken van dieren.
http://www.nu.nl/politiek/3691369/dijksma-wil-einde-doorfokken-chihuahua.html
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Dat kan enorm verschillen. Een Chihuahua is een doorgefokt ras. Zijn leven lang zul je rekening moeten houden met de beperkingen hiervan en met de hond zelf. Veel factoren zijn van belang: voeding, conditie, erfelijke aandoeningen en gedurende het leven opgelopen ziektes e.d.
Vooral voeding schijnt een grote rol te kunnen spelen. Een Belgisch dierenarts heeft hier zelf onderzoek naar gedaan. De honden die hun leven lang zijn praktijk bezochten bleken ouder te worden als ze met de pot meeaten dan de honden die gewoon hondenvoer kregen.
Doorgaans worden kleinere hondenrassen ouder dan grote. Sommige dogachtigen uit de erkende rasfokkerij bereiken een gemiddelde leeftijd van maar 6 jaar, terwijl kleine honden van een onherleidbaar ras wel 14, 15 jaar kunnen worden.
Omdat wij steeds beter voor onze dieren kunnen zorgen worden ze steeds ouder met de daarbij horende gebreken. Net als bij ouder wordende mensen krijgen ze last van : staar, doofheid, maar ook dementie kan dan om de hoek komen kijken.
Daarbij kun je je afvragen of een ouder wordende hond tevreden blijft met zijn leven, als hij een leeftijd bereikt waarbij het moeilijk wordt om met handicaps om te moeten gaan.
Onze buren hebben in 6 jaar tijd 3 Chihuahua's "versleten". Deze kwamen allen (als pup) uit de broodfok. Dat geeft te denken.
Waarschijnlijk heeft de rasvereniging goede adviezen op het gebied van fok en gezondheid. Wanneer je als hondenbezitter het fenomeen hond goed leert kennen en een gezonde leefwijze doorvoert kun je heel lang plezier hebben van je hond.
Persoonlijk vind ik dat alles boven de 10 jaar is meegenomen.