Een van mijn poezen houdt haar buik rond de tepels kaal door likken. Waarom doet zij dat, en kan ik er wat aan doen ?

Heeft dit te maken met de castratie ? Die is al 4 jaar geleden.Sinds die tijd blijft ze maar likken, en daardoor lijkt het kaal te worden. De huid onder het haar ziet er gezond uit dus het lijkt dat het meer door gewoonte-likken komt dan door jeuk. Of is het andersom, en likt ze omdat iets haaruitval en jeuk oplevert ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gecastreerde poes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik naar je trefwoorden kijk dan zou ik niet deze vraag daarbij denken........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Beemerdje ; jij zat natuurlijk met deze trefwoorden ingetypt, te wachten op hele smakelijke, pornografisch getinte vraagstukken ? LOL!
@ Melissa : Wikipedia zegt : Castratie is het bij een man of jongen of mannelijk dier verwijderen van de teelballen. Ook de verwijdering bij vrouwen van de eierstokken wordt wel castratie genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, wat de dierenarts doet met de voortplantingsorganen van een poes is eigenlijk castratie. Meestal wordt het sterilisatie genoemd omdat we gewend zijn die term te gebruiken voor vrouwelijke dieren, maar dat is eigenlijk een andere ingreep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, gewoon om te benadrukken hoe weinig je aan een dergelijke reactie hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
castratie is voor beide geslachten het juiste woord. leuke trefwoorden trouwens.

Het beste antwoord

wist je dat bijna alle poezen kaal zijn rond hun tepels.
schijnzwanger kan ook een oorzaak hebben, alleen dat zie je niet veel bij reeds gecastreerde/gesterilliseerde poezen. het is niets om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat wist ik niet...Is dat zo ? Nee, zorgen maken doe ik niet hoor. Anders was ik al naar de dierenarts geweest....het gaat al meer dan 4 jaar zo, en het verergert niet. Maar het ziet er n beetje gek uit, zo'n halflangharige poes met een kale buik...Haar tweelingzusje heeft er geen last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee heeft ook niet elke kat. en het maakt niets uit hoor.

Andere antwoorden (1)

overdreven poetsgedrag zie je vaker bij katten die last van stress hebben, en dat zo afreageren.
kijk eens of het wat minder wordt bij gebruik van een feliway verdamper.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stress ? Dit is de relaxedste poes die ik ooit gekend heb. Woont binnen met tweelingzus. Doet verder niks dan slapen eten/drinken/poepen/plassen en knuffelen/kroelen. Wat is een feliway verdamper ?
Rieneke1
14 jaar geleden
tsja, ik moet het doen met de summiere info die je geeft, en vaak is stress de oorzaak.
gelukkig lijkt dat bij jouw poes niet het geval te zijn :) katten geven kopjes aan voorwerpen/mensen om die te merken met gezichtsferomonen.
geeft ze een veilig gevoel.
deze feromonen zijn synthetisch nagemaakt en te krijgen als spray of verdamper.
kan helpen bij gestresste/onzekere katten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn deze feromonen dan niet net zo persoonlijk als een vingerafdruk, maar universeel ? Ik heb altijd geleerd dat katten zo hun "eigen geur " afgeven.....Als ze al stress heeft dan zou dat alleen kunnen door iets psychisch wat haar dwarszit. Bijvoorbeeld dat ze geen kittens meer kan krijgen of zo... Of dat ze niet bij mijn vissen in het aquarium kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die verdamer is punt 1 nogal prijzig (rond de 25 euro!!!) en doet helemaal niets, dus koop die vooral niet.
Rieneke1
14 jaar geleden
mr tmo, misschien herkennen ze het niet als hun specifieke eigen geur, maar het komt er genoeg bij in de buurt :) lique, goed lezen; ik zei het KAN helpen!
door gewoon de geur te ruiken, nemen ze 'm niet goed genoeg op.
soms helpt het dus idd niet.
pas als de geur wordt opgenomen via het orgaan van jacobson, door te flehmen, heeft het z'n werking.
veel mensen hebben er bij hun katten goed resultaat van gezien.
jammer dat het bij jouw kat geen effect had.