Wat zijn de bijwerkingen van de vaccinatie tegen niesziekte bij katten?

Ik vroeg me af wat eventuele bijwerkingen kunnen zijn, of dit vaak voorkomt en hoe lang katten hier last van kunnen krijgen na de vaccinatie. Ik heb ze vandaag laten inenten en wil vrijdag een poosje weg van huis, is dit verantwoord of kunnen ze vrijdag opeens last krijgen van bijwerkingen? Misschien wat overbezorgd maar ze zijn 2 jaar oud en helaas al wat schrikmomenten gehad vandaar.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
22K

Het beste antwoord

Bijwerkingen van vaccinaties zijn uiterst zeldzaam, zeker in verhouding tot de duizenden doses die jaarlijks worden toegediend.

De meest voorkomende bijwerkingen zijn lusteloosheid, gebrek aan eetlust, en pijn op de injectieplaats. Maar het zal nauwelijks opvallen als de katten daar last van krijgen.

Ernstiger bijwerkingen zijn braken, diarree, kreupelheid, koorts, en symptomen van een luchtweginfectie of zwelling op de injectieplaats. Kittens en jonge katten zijn er gevoeliger voor om dit te krijgen dan oudere katten.

Een gebrek aan werkzaamheid is ook een bijwerking die wel eens gemeld wordt. Het kan zijn dat het vaccin faalt, maar het is ook mogelijk dat het dier al een infectie hád. Of dat z'n afweersysteem niet goed werkt, waardoor de kat niet in staat is om een goede afweerreactie op te bouwen.

Kortom, de kans op last van bijwerkingen is heel klein. En áls dat gebeurt dan is het in de meeste gevallen wat last die nauwelijks gemerkt wordt.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dit stelt me alweer wat gerust :)!