Mag je iets ondernemen tegen een kat die op jouw balkon komt?

Bij ons in de flat heeft iemand zijn kat loslopen. We hebben allemaal ons eigen balkon, dus geen gallerij. De balkons worden afgeschermd door glazen schotten, maar daar zit een opening in, daar komt die kat doorheen.

Die kat van een paar huizen verder komt 's nachts over de balkons wandelen (en doet er ook zijn behoefte). Ik heb zelf twee katten die niet op het balkon komen. Maar als ze die andere kat zien knallen ze tegen de ramen en gooien spullen uit de vensterbank, mijn mooie glazen lantaarn is al gesneuveld :-(

Ik heb ook al iemand gesproken die gezegd heeft "als dat beest nog 1x bij mij op het balkon komt draai ik hem de nek om..." En die man doet dat, dat weet ik.

Ik heb de eigenaar erop geattendeerd dat zijn kat over de balkons loopt d.m.v. een brief beneden op de portiekdeuren. De brieven hangen er nog. En gister is het ook genoemd op de alv van de VVE. Dus hij moet het weten.

Ik heb zelf zo iets, als hij het niet vlug regelt, vang ik het beest en breng hem naar een opvang, in een andere plaats. Ik vermoed namelijk dat hij niet gechipt is.

(Nog altijd beter dan wanneer hem de nek word omgedraaid.)

Ik weet helaas niet wie de eigenaar is, en om nou bij alle flats aan te bellen...

Ik wil eigenlijk dat de eigenaar zijn kat beperkt to zijn eigen balkon.
Mag/kan ik dat verlangen?

Toegevoegd na 1 uur:
De foto is schuin van boven genomen, het gat lijkt nu kleiner dan dat het is.
Maar de kat kan daar dus met gemak onderdoor,

Picture for question
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerV : ik heb ook katten en in mijn vorige huis [1e verdieping] kwam de kater van mijn buren op mijn balkon, ik heb één keer een emmertje water gegooid en hij is n.o.o.i.t. meer 'op bezoek' geweest... Die kans moet je krijgen en grijpen... je niet schuldig voelen, want 't is maar water en het werkt uitstekend! :-))
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Heb ik ook al aan gedacht, maar zodra ik de deur open doe is hij weg. Hij blijft voor het raam staan mij aankijken.
Ik kan op het glas bonken...hij gaat niet weg.
Ik sta op, hij gaat niet weg.
Ik pak de deurkruk, hij is weg...
bamibal
9 jaar geleden
Een kat naar een opvang in een andere plaats brengen zodat hij door de eigenaar niet meer gevonden kan worden? Dat is wel heel erg gemeen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je hem kan vangen kan je er ook een emmer water overheen gooien..
of eerst vangen en dan water.. Weet je van wie de kat is?
Leg of zet iets duurs op je balkon, wat daar op zich wel thuis hoort.
Webcam erop:
De schade is voor de eigenaar van de kat..
Dat geld trouwens ook voor de ontlasting, de opruimkosten zijn voor de eigenaar. (hoewel dit een lastiger punt is)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik weet niet of ik hem kan vangen, dat heb ik niet geprobeerd. Ik zou een val voor hem uitzetten als ik het echt zou willen doen. Maar dat heb ik alleen maar overwogen. Zoals Bamibal al zegt, is dat ook gemeen...ook voor de kat helaas. Ik weet helaas niet van wie de kat is :-(
Maar het kan niet anders dan dat hij van iemand in de flat is, vermoedelijk tweede etage.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een val zet is dat vast beter voor die kat dan als die buurman hem de nek omdraait..
Je doet hem dus eigenlijk een gunst, hoewel de kat dat anders zal zien en dat is ook de bedoeling. (lekker he, hoe we iets kroms rechts kunnen praten)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerV je kunt het nog een graadje erger maken... kost ook jullie meer inzet/tijd/geld. Vang de kat en ga naar bijv. Groningen of Maastricht of Middelburg of Den Helder en breng hem daar , mits gechipt en ook nog juist geregistreerd... daarna rijdt je naar huis en plak je op alle brievenbussen VERMIST/GEVONDEN of zoveel flyers als er brievenbussen zijn en gooi daar een bericht in zodat de eigenaar binnen de vereiste 2 weken [?] zijn dier kan ophalen... Als je maar zeker weet dat de eigenaar thuis is, anders heb je een probleem!
Eerst er achter komen van wie de kat is. Kun je niet aanbellen bij deze of gene, bij de buren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onderkant van tussenschoten dicht maken of aluminium folie neerleggen, katten haten dat omdat het aan hun pootjes plakt. Verder hebben ze een hekel aan azijn (bakje neerzetten en hopen dat ie niet zo debiel is om t te proeven), ammonia en alle schoonmaak spul met citrus. Sterkte
Rieneke1
9 jaar geleden
Kan je de ramen aan die kant niet afplakken? Je hebt daar heel mooie sierfolie voor, kijk maar eens bij de bouwmarkt.
Dan kan je in een andere vensterbank een plekje vrij maken voor jouw katten, zodat ze zonder stress van het uitzicht kunnen genieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een bewegingssensor er neer zetten met het geluid van hondengeblaf. ;-)))
bamibal
9 jaar geleden
Misschien is dit iets. Volgens de reactie werkt het goed.
http://www.katten-verjagen.nl/katten-verjaag-producten/katten-verjager.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@bamibal, die dingen werken (tenminste bij onze katten) niet. Reageren er niet eens op.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@ Rieneke, Ik kan het raam wel afplakken, maar dan hebben de katten niets meer om naar buiten te kijken. Mijn keuken heeft de vensterbak tegen het aanrechtblad aan, en daar mogen de katten niet op komen. De slaapkamer zit eigenlijk altijd dicht, anders zit ik daar steeds tegenaan te kijken. Verder heb ik geen andere ramen. Ik heb maar een twee kamer appartement. Maar ik ga eerst proberen het gat af te sluiten. Kijken of het werkt.

Het beste antwoord

Natuurlijk mag je dat verlangen. Het lijkt me zelfs niet meer dan logisch dat iemand ervoor zorgt dat een ander geen last van zijn of haar huisdier heeft. Maar de kat zelf kan er niet zoveel aan doen. Is er geen mogelijkheid om de gaten op de een of andere leuke manier dicht te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ga de kat niets aan doen ;-)
Behalve dan dat ik zei dat ik hem wilde "ontvoeren" Ik vind het vervelend dat de eigenaar zijn verantwoording niet neemt.
Het gat dicht maken, kan wel, moet er even over denken hoe.
(Zie zo de foto maar, zal hem zo uploaden) Ik mag niet de hele wand dicht maken (tot boven aan toe) want het is een vluchtroute. Dus dat mag niet van de brandweer. Dus ik weet niet of het gat dichtmaken helpt, die kat is heel lenig, en springt zo via het randje aan de zijkant op de glaswand en dan er weer af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerV : probeer eens om het onderste gat dicht te maken; een stukje hout/hardboard met dikke tape vasttapen van links naar rechts/heen en weer [vele keren om het steviger te maken] en dan maar afwachten of poeslief over 1.80[?] springt/klimt?
Weet je waar het onderste gat voor bedoeld is?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik hoorde van de buurman dat hij ook via de reling aan de voorkant komt, niet alleen via het muurtje :-(
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee ik weet niet waar dat gat voor bedoeld is. Misschien was het glas precies laten aansluiten te duur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plexiglas en dubbelzijdig tape.
Paar blokjes op de ruit om gelijk met de rand te komen en dan het plexiglas uit laten steken zodat de kat er niet meer langs kan.
(wel even met de buurvrouw overleggen voor de zekerheid) Kan natuurlijk ook met dun hout. o.i.d. maar plexiglas valt minder op.
(gebruikt of reststukje zijn goedkoop)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het gat zit momenteel dicht. En er staat een plankje tegen de reling aan de andere kant met een lijmklem. De kat heeft geprobeerd er langs te komen, maar het lukt hem niet. En hij probeert het nog wel, wat erg grappig is om te zien. De eigenaar van de kat is gevonden. Zijn kat kwam eerder niet op andere balkons, maar momenteel staat er een steiger voor de flat i.v.m. schilder werkzaamheden. De steiger staat net voor zijn balkon, en daar maakt de kat gebruik van. De eigenaar zelf is er ook niet blij mee, want zijn kat komt nu ook op straat en in het park. En hij is bang dat hij word dood gereden. Binnenhouden is voor hem geen optie, want de kat is ze gewend dat hij op het balkon mag, dat hij binnen de boel sloopt als ze hem niet buiten laten. Het is echt een lieve kat trouwens, kwam ik gister achter toen ik even naar de schuur liep, kopjes geven en knuffelen, dus ik ben blij dat ik hem geen emmer water gegooid heb, en dat ik hem niet heb weg gebracht naar een opvang ;-) De eigenaar gaat nu zijn hele balkon afschermen omdat de steiger langer blijft staan dan voorzien.

Andere antwoorden (2)

Ja dat mag en een goede tip tegen katten is: (hier komt het klinkt heel raar) maar koffie morsen en dan vooral in de buurt van het gat. Op een of andere manier werkt het of het nou de aroma is of iets anders god zal het weten maar het werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Die van mij vinden koffie lekker ruiken :-S Alleen vochtig koffiedik vinden ze vervelend (aan de pootjes) dat stop ik in mijn planten op de vensterbank, anders graven ze die uit. Maar als ik bij dat gat koffiedik neerleg krijg ik ook smerige vlekken in het beton.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het koffiedik in een plastic schaaltje met zoveel vocht erin dat het een nachtje vochtig blijft?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Katten Hier nog een hele lijst met waar katten een hekel aan hebben. Ik zou er een apart antwoord van hebben gemaakt als ik niet nu zou gaan slapen. Night!
katten schrik zijn katten niet weg van, is een soort van plant, maat heb er geen ervaring mee. en misschien kan je wat in dat gat proppen of dicht maken met iets.
succes