kat van 1jaar. kunnen we een bigel (puppy) erbij zetten?

Hebben een kat van bijna 1jaar. Ze is sinds 2maand bij ons en alles gaat goed nu. Ze is wel zeer aanhankelijk en vraagt veel de aandacht. Nu hebben we een puppy gezien (bigel). Zou dit goed zijn voor de kat of juist niet? Kat is een vrouwke, hond dan ook best een teefje zeker?

raad welkom!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag (alhoewel de titel een beetje raadselachtig was;D )!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou ook een hondje uit het asiel kunnen adopteren die al gewend is met katten.
Computoon
10 jaar geleden
Een biggel/bigel? Heb van veel hondenrassen gehoord maar dit is een nieuw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk wordt hier een beagle bedoeld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een beagle is een ras hond die erg veel aandacht nodig heeft en bekend staat na pas velen jaren rustig te worden. Een kat en hond gaan prima samen, maar geef ze de tijd om te kunnen wennen. Dit kan overigens een tijdje duren (soms wel maanden) maar het gedrag word naarmate wel rustiger tegen over elkaar. Maar kat en hond zoals ik al zij gaan prima met elkaar. Wat betreft een Beagle, deze honden zijn heel lief maar moeilijk af te richten voor een beginnende honden eigenaar. informeer je zelf door even te kijken op Google als je meer wil weten over een Beagle, altijd wel verstandig als je een hond in huis neemt (zijn net kinderen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hond uit het asiel is een fantastisch idee. En je redt er een hondeleven mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En je weet vaak meteen of zo'n hond een kat gewend is...

Antwoorden (5)

De enige manier om dit uit te testen is door het pupje in huis te nemen en te kijken of het klikt. Er zijn katten die goed met honden kunnen, maar sommigen ook juist niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het maakt voor een kat en hond niet uit of ze van hetzelfde geslacht zijn om samen te leven.

Het zou goed kunnen want de kat is ook nog jong en zal de pup heus wel een flinke tik op de neus geven als de pup te opdringerig gaat worden,maar hou het wel in de gaten en blijf er in het begin bij om alles in goede banen te leiden.
Sta bijvoorbeeld niet toe dat de pup continue achter de kat aan zit en geef de kat de mogelijkheid om te vluchten naar een plek die voor je kat veilig is en waar de pup niet bij kan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees ook op onderstaande link,daar kun je ook het één en ander uithalen.

http://www.huisdierenziekenhuis.nl/diereninfo/katten/introductie-van-een-puppy-bij-een-kat.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een beagle is een ras hond die erg veel aandacht nodig heeft en bekend staat na pas velen jaren rustig te worden. Een kat en hond gaan prima samen, maar geef ze de tijd om te kunnen wennen. Dit kan overigens een tijdje duren (soms wel maanden) maar het gedrag word naarmate wel rustiger tegen over elkaar. Maar kat en hond zoals ik al zij gaan prima met elkaar.

Wat betreft een Beagle, deze honden zijn heel lief maar moeilijk af te richten voor een beginnende honden eigenaar. informeer je zelf door even te kijken op Google als je meer wil weten over een Beagle, altijd wel verstandig als je een hond in huis neemt (zijn net kinderen).

Even twee keer voor meerderen mensen die er iets aan hebben!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Deze honden zijn niet moeilijker op te voeden dan andere honden. Bij ieder ras moet je rekening houden met de rasgebonden eigenschappen. Omdat de beagle een meutehond is, zal hij zich het beste voelen in een groep honden en dus niet als eenling. Hij is er op gefokt om met meerdere beagles een zweetspoor te volgen en zo de jager naar het wild te brengen en het wild op te stoten. Ga je dit dier alleen houden, dan zal je er eigenlijk een zweetcursus mee moeten doen om het dier aan zijn trekken te laten komen. Hou je hem kort en geef je hem niet de kans zijn neus te gebruiken, dan noemen wij het een lastige hond. Dat is hij dus niet, maar wij verwaarlozen dan zijn aanleg. En honden zijn niet net kinderen: een kind kan je iets uitleggen, dat kan je een hond niet.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand een pup wil aanschaffen om zijn kat gezelschap te houden :) Of het allemaal goed zal gaan is moeilijk te voorspellen. Het zijn twee karakters die je samenvoegt, óf ze vinden elkaar superleuk, dan kunnen ze echt bevriend raken, óf het gaat ermee door, dan accepteren ze elkaar en daar blijft het dan bij, óf ze vinden elkaar superstom en dan wordt het nooit wat. Eén en ander heeft ook te maken met hoe soepel de introductie verloopt, vraag hier desnoods hulp bij van een diergedragsdeskundige. Dit geldt trouwens ook als je er bv een andere kat bij zou nemen, die vinden elkaar ook niet perse aardig omdat het hetzelfde diersoort is. Zoals gezegd, het zijn karakters die je samenvoegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het feit dat je BIGEL schrijft, betekent dat je er nog niets over gelezen hebt. Een beagle is een meutehond en daarbij ook nog een brak.
Dat wil zoveel zeggen als dat de hond, eenmaal losgelaten, naar andere honden én naar sporen op zoek gaat en vaak pas na uren terugkomt als je daar niet mee om weet te gaan.

In huis zijn ze lief en makkelijk. Buiten moeten ze naar hun aard uren kunnen lopen. Ze zijn echt niet tevreden met 4 keer een blokje om. 2uur per dag, waarvan enige tijd los, is wel het minste. Maar dat los laten lopen moet echt aangeleerd worden.

Problemen met de kat zie ik niet. Pas wel op met de oogjes van de pup als de kat met de nagels uithaalt. Probeer ze niet geforceerd kennis met elkaar te laten maken.

Geef het hondje eerst de kans de omgeving te verkennen alvorens het poesje erbij te laten. De poes zal op een afstand bezien hoe jij met het pupje speelt en er vertrouwen in krijgen. Leid de pup af zodat de geur van de kat te maken heeft met gezellig knuffelen of spelen. Geef de poes de kans op een kast of hoogte toe te kijken.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Inderdaad,als je nog niet eens de naam van het ras kan schrijven twijfel ik ook ernstig aan de kennis erover.
jodyenboyke
10 jaar geleden
+