weet iemand een goede site voor gipsy paarden of hoeveel gipsy paarden ca.kosten?

ik wil graag een fries kopen maar ik heb een soort kleine boerderij gekocht en daar zitten wel wat regeltjes bij:het paard mag bijv. niet een hogere schofthoogte hebben dan 1.60 m dus wil ik een gipsy paard kopen maar waar en hoeveel kost het???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Misschien heb je iets aan deze site. Ik weet niet of ze ze zelf fokken, maar informatie over prijzen en fokkers kunnen ze zeker geven.
http://www.gipsyhorses.com
Ivana
10 jaar geleden
Ik weet helemaal niets van je kennis van paarden, dus ik je iets vertel wat je al weet, sla je het maar over.
De Gipsy paarden (oorspronkelijke naam is Tinker) die in België en in Nederland te koop worden aangeboden, komen meestal uit Engeland of Ierland.
http://www.bokt.nl/wiki/Tinker
Wat komt er allemaal kijken bij het kopen van een paard. Ik weet niet of je enig inzicht hebt hoe het reilt en zeilt in de paardenwereld. Koop je via een handelsstal of van een particulier. Heb je enige ervaring met de aankoop van paarden. Daarom toch maar deze site.
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paard_kopen
De prijzen liggen ver uiteen van € 1.000,00 tot ver over de € 25.000.00.
Het is afhankelijk van de leeftijd, is het een merry, hengst of ruin. Is het paard zadelmak en heeft het al dressuurcapaciteiten.
http://www.aanbod.be/paardensport/pony/betuigde-en-bereden-irish-cobdame-4810935.html
Hoe oud een Tinker wordt hangt vooral af van het verleden van het paard. Gemiddelde leeftijd valt niet te bepalen, aangezien veel paarden een spuitje krijgen als ze ongemakken gaan vertonen en beenproblemen krijgen. Dat kan op alle leeftijden gebeuren. Een goed ingereden en in training staand paard kan behoorlijk lang mee gaan. Neem verhalen dat Tinkers wel 30jaar oud worden met een korreltje zout. Er zijn ook mensen die honderdentien worden.
Ook bij een paard komen in ieder geval de beengebreken met de jaren en dan zit je nog met het gebit.

Als je liever een Fries koopt, er zijn Friese paarden met een stokmaat minder dan 160cm. Bij het opmeten van een paard dat op hoefijzers staat, mag je één centimeter aftrekken.
Juist omdat ik behoorlijk wat jaren in de paardenwereld heb rondgekeken, durf ik je geen advies te geven waar je veilig als particulier een paard kunt kopen. Ik kan alleen maar adviseren, koop nooit een paard, omdat het je zo lief aankijkt. Ga ook nooit alleen, maar neem iemand mee die een "oog" voor paarden heeft.

Toegevoegd na 19 minuten:
Veelvuldig wordt bij een Fries een stokmaat opgegeven van 160cm, omdat het paard vanaf 155cm opgenomen wordt in het stamboekregister en vanaf ongeveer 157cm bij driejarige leeftijd bovendien het sterpredicaat.