Kan een poes die net gesteriliseerd is toch zwanger zijn?

Wij hebben sinds 2 weken een nieuwe poes van 4 jaar oud erbij (herplaatser Cattery). Ze is precies 4 weken voordat wij haar op gingen halen gesteriliseerd. Nu eet ze vanaf het begin al ontzettend veel, maar nu krijgt ze ook een ontzettend ronde vrij harde buik... in eerste instantie dacht ik aan FIP maar aangezien ze ontzettend levendig is, goed eet en goede ontlasting heeft vermoed ik dit niet.
En dat geld eveneens voor de zwangerschap.

(Ps: we gaan a.s. maandag naar de dierenarts dus dan weet ik meer ;) )

VRAAG:
Als een poes enkele dagen voor haar sterilisatie gedekt word en haar baarmoeder word niet verwijderd (meestal enkel de eierstokken). Kan de poes dan toch zwanger zijn en blijven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe zou het kunnen lijkt mij. De buik kan ook door sterilisatie komen hoor, mijn kater is n hangbuikzwijntje geworden na zijn hakkietakkiewegzakkie ;)

Het beste antwoord

Om een zwangerschap in stand te houden, heb je zwangerschaps hormonen nodig die bij de eierstokken vandaan komen. En die worden bij een sterilisatie (eigenlijk castratie) weggehaald. Als ze al zwanger was op dat moment en de dierenarts is dit niet opgevallen (wat wel raar zou zijn) zal de zwangerschap niet doorzetten maar afgebroken worden. Dus, óf ze is helemaal niet gesteriliseerd, óf ze krijgt een dikke buik door een andere oorzaak. Wormen zou kunnen, maar als ze zo hevig besmet is, zou je die ook wel in de ontlasting zien. De dierenarts kan je meer vertellen, goed dat je al een afspraak hebt. Laat ons maandag anders even weten wat hij gezegd heeft, ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee.
Bij een sterilisatie worden de eierstokken en /of de baarmoeder verwijderd

Toegevoegd na 2 minuten:
De dikke buik kan komen door wormen.
OOk, omdat hij zo hard is.
Misschien kan je eerst een wormenkuurtje halen, voordat je "echt" naar de dierenarts gaat. Scheelt je een hoop eurie's.

Doe wel tegelijk ook ontvlooien, want die 2 parasieten zijn met elkaar verbonden. (via de eitjes zijn ze mekaars gastheer)

Succes met je katje :)