wat moet je met een gered vogeltje?

We hadden het gered van de kat en die nacht buiten gezet zodat de ouders het konden voeden. Ineens hoorde ik een schreeuw, hoewel het diertje kon vliegen ben ik toch bang dat ie gevangen is door n andere kat.,. Volgend diertje houdt ik zeker binnen, hoe moet je die bijvoeren

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je kunt als het vogeltje te jong is hem in een doos of een kooi of zoiets zetten met een warmte lamp die er voor zorgt dat het vogeltje warm blijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet wilde vogels niet te tam maken, dus als het beestje nog kan vliegen, vooral buiten neerzetten en niet aankomen. Door de ontzettende stress die het geeft als jij het beestje oppakt kan het al sterven.
Daarnaast hebben jonge vogels voedsel nodig van de ouder-vogels en meestal niet van mensen. Laat de natuur zoveel mogelijk zijn gang gaan.

Mocht het vogeltje gewond zijn, bijvoorbeeld door een beschadigd vleugeltje waardoor hij niet meer kan vliegen, zet het dan in een open doos met wat gras (dan loopt hij niet telkens door zijn eigen poep) en eventueel wat vogelzaad of kippenvoer en een kommetje water.
Mocht het de volgende dag beter gaan, laat het vogeltje meteen vrij (het is best een aanrader om de doos buiten te zetten met genoeg materiaal waar hij zich warm op kan houden, dan kan hij zijn eigen gang gaan). Mocht het vogeltje nog steeds niet kunnen vliegen en er ook niet echt uitzien alsof het herstellende is, bel dan even de dierenarts wat je zou kunnen doen.

Maar het eerste advies is: laat de natuur zoveel mogelijk zijn gang gaan. Ik zou erbij willen zeggen dat je het vogeltje hoger moet zetten, maar te jonge vogels moet je niet aanraken, dan kunnen de ouder-vogels het verstoten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom mag je wilde vogel niet tam maken, na vrijlating verwilderen ze terug.
Hoeveel vogel werden, en worden nog gevangen? Die gaan allemaal niet dood van de stress hoor. Trouwens een jonge vogel overleefd niet één dag zonder voedsel.
Buiten in een doos zetten = katten voeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt aan de leeftijd van het vogeltje. Een jonge vogel leert nog vanalles van de oudere vogels en kan dat soms niet leren als hij in gevangenschap heeft geleefd.
Een oudere vogel in een kooitje stoppen en tam maken kan voor het beest - dat gewend is om rond te kunnen vliegen - heel veel stress opleveren.
Bij het vogels vangen gaan er ook genoeg vogels dood, maar nee, niet allemaal. Mag het dan? Buiten in een doos zetten is niet per se de katten voeren. Wel als je de doos zo neerzet dat er een kat bij kan. Een jonge vogel overleeft het inderdaad niet zonder voedsel, maar daar kunnen de oudervogels voor zorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens zijn er in het wild ook dieren die jonge vogeltjes opeten. Let it be... niet alle vogels kunnen overleven. 't Is wel zielig, maar dat een leeuw een antilope opeet ook...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste jonge vogels leren niets van hun ouders, waar haal je dat? Een zangvogel van bij ons broed een 14 tal dagen, jongen zijn vlug en verlaten het nest eveneens na een week of twee. De ouders voeren ongeveer een week, en dan moeten ze hun plan trekken. Hoe weten ze dan waar en welk soort nest ze moeten bouwen, en op welke plaats (je moet weten dat ze nog eens naar het zuiden trekken en vaak naar dezelfde plaats terugkeren). Een vink in Nederland bvb bouwt een identiek nest als een vink in Rusland, Spanje of elders, met dezelfde materialen en vaak op dezelfde plek, tegen een stam en tak van meestal een den/spar aan. Hoe weten ze welke insecten en zaden ze moeten voeren aan hun jongen wanneer ze dat nooit gezien hebben. Ze handelen uitsluiten door het instinct, hormonen en reflexen, zelfs hun zang wordt in gang gezet door hormonen.
Een weerloze vogel buiten zetten is katten voeren, zeker als er katten zitten. Een doos houdt geen kat tegen. Trouwens, denk je echt dat de oudervogels nog gaan voeren als hun jong in een doos steekt?
Vogels worden overal ter wereld nog gevangen, zelfs in het zuiden van Frankrijk mag het nog. Als je weet hoe je ze moet behandelen is het sterftecijfer te verwaarlozen. Het is echter niet goed te keuren.
Klopt, in de natuur wordt alles gegeten. Enkel zij die aan de top van de voedingsketen staan niet. Deze laatste komen vaak om van honger en zwakte bij een laag voedselaanbod en worden weer talrijk bij een hoog voedselaanbod.
Hier in het westen is het wel even anders, natuur en mens leven hier niet meer in harmonie. Hoeveel dieren en vogels worden er niet aangereden? Moeten we die allemaal laten creperen dan? Ik vind het een plicht om dieren te helpen waar het enigszins kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zie ik vrij duidelijk: we hebben verschillende vogels in de buurt, de moedervogel doet iets voor en het jong doet iets na.
Dat betekent natuurlijk niet dat ze niets nieuws kunnen leren, maar ze hebben ook wat aan de zorg van hun ouders. En inderdaad: als je weet hoe je voor gevangen vogeltjes moet zorgen dan zullen ze niet sterven, maar als je een vogeltje opraapt uit je tuin zullen ze dat in de meeste gevallen wel. En ja, het is onze plicht om dieren te helpen waar het kan, maar ik geloof niet dat je jonge vogeltjes helpt door ze op te rapen, maar door ze zo neer te zetten dat de volwassen vogels voor hen kunnen zorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je ziet en denk is vaak perceptie. Enkel de intelligente vogels leren van elkaar, zoals de kraaiachtigen. Het is niet omdat primaten van elkaar leren dat alle zoogdieren dat ook doen. Dit geldt ook voor de zangvogels onder ons. De meeste vogels die het nest verlaten halen het volgende jaar niet eens. Zij die het nest te vroeg verlaten, zijn ten dode opgeschreven, enkel als wij ingrijpen hebben ze nog een kans om te overleven
Ik zou een gewond vogeltje oppakken en in een doosje doen.
Daarna de dierenambulance bellen, in sommige gevallen komen ze het ophalen.
Zo niet, dan zelf naar de vogelopvang brengen.

Daar hebben ze de ervaring en de apparatuur om een vogeltje de beste kans te geven.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, dit zou ik zelf ook doen.
Toch weet ik ook dat de dierenambulance voor zoiets niet altijd komt (ik heb er zelf namelijk jaren geleden eens gewerkt) omdat zo'n vogel een aanval van een kat zelden overleeft en het te duur is om voor elk vogeltje een ambulance te laten rijden terwijl hij daarna alsnog sterft.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat klopt, daarom zei ik ook "In sommige gevallen" want ik heb het ook een keer bij de hand gehad dat ze niet kwamen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, toch kan je het altijd proberen of inderdaad zelf naar de vogelopvang. Prima antwoord van je dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik ook gedaan toen het bij mij gebeurde, is denk ik de beste oplossing!