Hoe leer ik mijn hond het hard trekken aan de riem af?

we hebben een mechelse herder maar zodra ze een kat ziet of een andere hond hang ik als een vlag achter mijn hond aan, ze is 6 jaar en abnormaal sterk, en ik kan haar niet zo los laten i.v.m het verkeer in de straat.
ik heb zelfs de methode van martin gaus geprobeerd maar...tervergeefs... ik wil mijn hond nergens mee slaan want daar hou ik niet van, lief praten helpt ook niet, zeker niet als ik loop te wapperen als een vlag, wie heeft een goede tip hoe ik het haar afleer..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om haar gaat de vraag.. dat is de dader
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen tegenover haar dochter die hebben we hier ook, maar die loopt los mee, nooit geleerd ik denk omdat haar vader een duitse herder is en die zijn makkelijker met los meelopen, zij laat haar eigen ook uit en eenmaal klaar komt weer zelf terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haar dochter wacht zelfs met oversteken als er een auto aankomt , dan gaat ze zitten tot ze kan en dat hebben we haar niet geleerd
alleen moeder is zo van God los
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja precies ..moeder kan een voorbeeld nemen aan haar dochter.hahaa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze loopt braaf mee maar...zodra ze een hond ziet of een kat draait er een knop om in dat koppie en sleurt ze me de straat over en er is geen houden aan.. tot het beest uit zicht is en dan is t weer goed

Het beste antwoord

Kijk je wel eens naar 'The dog whisperer'? Is echt een aanrader!

Jouw hond heeft controle over jou en het moet andersom zijn!

Al bij het verlaten van het huis begint het al; Jij bent de baas en jij zet de eerste stap buiten de deur en niet de hond! Als je gaat lopen en hij trekt, dan geef je hem een korte tik met je hak tegen zijn flank. Dus achteruit tikken terwijl je loopt. Dit is niet om de hond pijn te doen, maar om hem te leren dat jij de baas bent. Honden corrigeren elkaar ook op het moment zelf. Nooit schreeuwen of terug trekken. Gewoon stil blijven staan. Pas als hij weer rustig wordt ga je weer lopen. Dit moet je heel consequent blijven doen, tot hij door heeft dat jij de leider bent. Hij moet leren dat hij jóuw moet volgen en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geef op het moment dat de hond teveel aan de lijn trekt een harde ruk aan de lijn en draai om. Loop vervolgens de andere kant op. Hiermee geef je aan, dat jij de leiding hebt en bepaald waar jullie heen gaan.

Geef flinke harde rukken. Dat is in het begin even wennen, maar je zal zien dat dit snel resultaat zal opleveren. Idee is dus dat jij laat zien wie de leider is. Dit mag nooit de hond zijn.
13 jaar geleden
Hier een paar hondvriendelijke methodes:

- Zodra de hond aan de riem trekt stopt de baas met lopen. Pas als de hond stopt met trekken (er geen spanning meer op de lijn staat) komt de baas in beweging.

- Speel een lantaarnpaal. Als de hond trekt, verandert de baas in een lantaarnpaal. Zodra de hond omkijkt om te zien wat er aan de hand is, komt de lantaarnpaal weer geheel tot leven.

- Ga net buiten het bereik van je hond zitten met een lege papieren zak, waarin het favoriete speeltje van de hond verstopt zit. Ritsel wat met de zak. De meeste honden zullen nieuwsgierig worden en aan hun riem gaan trekken om bij de zak te komen. Negeer de hond (of zeg een woord als 'stop' of 'nee') als hij trekt. Zodra de riem slap hangt, maak je snel de hond los, pak je het speeltje uit de zak en ga je spelen.

- Zodra de hond in een bepaalde richting wil gaan trekken, loopt de baas gewoon de andere kant op. Pech! Mooi niet! We gaan nu lekker daarheen! Hoe afwisselender je gaat lopen (sneller, langzamer, meer wendingen, achteruit), hoe beter de hond op je moet gaan letten.

Maar trek je hond zeker niet hard achteruit! 91% van het nek- en rugletsel bij honden ontstaat daardoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat 'bevriezen' het beste helpt. Heb zelf ook een mechelaar gehad en na een paar dagen had hij het door.
Zodra er spanning op de lijn komt: stop. Geen stap verder. Op het moment dat de hond de spanning los laat ga je weer lopen. Dit herhaal je eindeloos totdat de hond doorkrijgt dat hij nergens komt als hij trekt.
In de loop van de tijd kun je dit uitbouwen. Met mijn hond heb ik het nu uitgebouwd: je loopt naast me. Zet je één stap voorbij mij dan sta ik stil. Dan komt hij weer naast me lopen. Ik leidt namelijk, niet hij.

Op zich kan een slipketting of prikketting ook helpen, door een ruk te geven wordt hij gecorrigeerd in zijn nek. Ik ben daar echter niet voor en ga liever voor de diervriendelijke manier.

Als je er echt niet uit komt kun je contact op nemen met een gedragsdeskundige, dankzij hem heb ik ook heel veel geleerd met mijn vorige hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar bij normaal uitlaten loopt ze braaf mee...het gaat erom als ze een andere hond of kat ziet dan kan ik haar niet meer houden en na 6 jaar hollen achter mijn hond zeg ik eerlijk ...kan ik niet meer
Veel mensen proberen het trekken aan de lijn af te leren door de hond wanneer hij trekt een flinke ruk aan de lijn te geven. Meestal werkt dit niet, of maar voor heel even. Dit komt omdat voor veel honden de beloning van het trekken aan de lijn zwaarder weegt dan de correctie van de baas, of omdat voor veel honden niet duidelijk is waaróm ze precies gecorrigeerd worden. Veel honden "denken" dat u met u correctie aangeeft dat de hond niet die kant uit mag lopen. Tot hun verbazing loopt u direct na de correctie samen met de hond toch weer door. Bij sommige honden werkt het zelfs averechts: door uw correcties aan de lijn wordt de hond opgejut en gaat hij nóg harder trekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie deze link voor meer informatie

http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_48-Training:-Trekken-aan-de-lijn.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cesar milan tips kijken op animal planet ?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hellaas kan ik die niet ontvangen hier
Eens kijken of ik zonder tekening uitgelegd kan krijgen hoe wij dat vroeger met onze hond deden...

Je hebt verschillende soorten hondenriemen, wat wij gebruikten was een halsband, en daaraan een behoorlijk lange riem. Die lange riem zit normaal aan de halsband vastgeklikt, en het andere uiteinde hou jij dan vast. Als je dat andere uiteinde echter óók vastklikt op datzelfde punt, krijg je dus een soort lange lus. Die grote lus kan je weer losjes om de nek van de hond hangen, en dan vasthouden.
Als de hond te snel gaat lopen/teveel loopt te trekken, laat je de riem wat omlaag zakken (die grote lus dus). Daardoor komt de riem als het ware voor zijn/haar voorpoten te hangen, wat ie niet lekker vindt, en daardoor gaat ie langzamer lopen. Je moet 'm niet te laag laten hangen, maar op de hoogte waar de voorpoten beginnen.

Het werkt echt enorm effectief en doet helemaal geen pijn. Hiermee lukt het zelfs redelijk kleine kinderen om een grote hond uit te laten zonder meegesleurd te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 ja ik snap hem morgen even proberen